Egy koherens és jól átgondolt koncepcióval a müncheni Deutsche Flugsicherung (DFS) jelenleg a LabCampusban teszi próbára a jövőbeli irodáját. A bútorokra Európa-szerte kiírt pályázatot követően a müncheni repülőtér LabCampusán egy bérelt területen mintegy 120 DFS-alkalmazott számára alakítottak ki egy, a megváltozott követelményeknek megfelelő új munkakörnyezetet. A 2500 négyzetméteres irodát a Kinnarps bútorozta be.
Egy nagyszabású átfogó projekttel a DFS a müncheni helyszínfejlesztés részeként szeretné megkezdeni a munka világának modernizálását; az új munkakörnyezet bevezetése a LabCampusban az első mérföldkő.
Az alkalmazottak korábban egy klasszikus, 1990-es évekbeli irodaházban dolgoztak, amelyet egy- és kétfős munkaállomások jellemeztek. Az eredetileg tervezett új épület megvalósítását járvány miatt elhalasztották, de az munkastílus modernizációja nem maradhatott el. Az új LabCampusban béreltek egy területet, ahol a munkamódszerek és az együttműködési folyamatok radikális megváltoztatására került sor. Ez a lépés számos kihívással jár, amelyekkel az elkövetkező években szembe kell nézniük. Az új irodába 120 adminisztrációs és informatikai alkalmazott költözött be, hogy tesztelje az új munkastílust, melyet a legkorszerűbb eszközök és a modern technológiai újítások használata jellemez.
"Új utakat akarunk törni, a lehető legtöbbet kihozni abból a célunkból, hogy az adott keretek mellett a lehető legjobb feltételeket kínáljuk a dolgozóknak"
A munkatársak igényeit a DFS-en belül egy 6 fős munkacsoport határozta meg. A döntő kérdések a következők voltak: Milyen jellegű munka folyik jelenleg az egyes csapatokban, ezek milyen kapcsolatban állnak egymással, illetve vajon hogyan tudja a munkakörnyezet a lehető legjobban támogatni őket? Az S+G Concepts GmbH & Co. KG tanácsadó és tervező iroda támogatásával, amely a munkahelyek és irodaterületek belső kialakításáért és koncepció kidolgozásáért volt felelős, változatos irodai elrendezés készült, amely lehetővé teszi a legkülönfélébb tevékenységeket, és támogatja a hibrid munkahelyzeteket. Az értékelés fontos részét képezi a projektnek.
Sandra Schum, a DFS építőmérnöke és a projektcsapat tagja a telephely menedzsmentjének képviselőjeként az következőképpen nyilatkozott: „Konkrét kérdéseink vannak többek között az interdiszciplináris kommunikációval kapcsolatban, amelyeket megvizsgálunk. Természetesen nagyon kíváncsiak vagyunk, hogy milyen lesz az új irodai környezet fogadtatása.” Michael Kolter, az S+G Concepts építészeti irodától így ír: „A hibakultúra egy opció, ami azt jelenti, hogy úgy követjük el a hibákat, hogy a végén egy tökéletesen megfelelő munkakörnyezet jöjjön létre.”
"A válaszok, amelyeket a DFS itt rátalál, az egész vállalatra hatással lehetnek. Segíthet újradefiniálni és ennek megfelelően közösen alakítani az együttműködés jövőjét."
Az otthoni irodai munkahelyet gazdagító munkaterületek kínálása és a rugalmasan megválasztható munkavégzési hely a cél. Ahelyett, hogy egy-egy irodában magukra hagynák a dolgozókat, hat „területen” kínálnak számukra helyszínt, ahol eldönthetik, hogy felváltva hol és kivel szeretnének dolgozni. Ezért a kísérleti területen nagyfokú rugalmasságot kínáló bútormodulokra van szükség: moduláris, sokoldalú és újrafelhasználható. Ez egyrészt biztosítja a hatékony használatot, másrészt lehetővé teszi az egyes bútorok új területeken való kipróbálását. A Kinnarps ebben erős partner, mert az általuk kínált hat márka széles termékportfóliója az új munkavilágokra fókuszálva mindent lefed az egyes területeken. Fenntartható megoldást kínál, amely megfelel mind a DFS, mind a Kinnarps vállalati irányelveinek.
Az új iroda nemcsak a meglévő alkalmazottak számára kínál számos lehetőséget. A fiatal tehetségek megtalálása még egy olyan vonzó munkáltató számára is feladattá vált, mint a DFS. "A modern munkakörnyezet ebben is szerepet játszik, az irodákat a jelentkezőknek is megmutatjuk" - mondja Vostri.
Egy harvardi tanulmány szerint az alkalmazottak 81 százaléka már nem akar minden nap bejönni az irodába. A jövőben a hibrid munkamegosztást részesíti előnyben. Az ehhez az új valósághoz való alkalmazkodást bele kellett foglalni a tervezésbe. „Nem tudtuk, hogy az alkalmazottak visszatérnek-e az irodába, és hogyan, vagy hogy mekkora szükség lesz a hibrid ajánlatokra” – számol be Sandra Schum. A tervezés végül konzervatív módon valósult meg: 100 íróasztal áll rendelkezésre 120 fő számára. Számos munkatér – különösen a könyvtárak – kínál teret a koncentrált munkához és az elvonuláshoz.
Az iroda ergonómiailag is korszerű, állítható magasságú asztalokkal és számos mozgásra ösztönző elemmel rendelkezik. A technológia az igényekhez és a berendezéshez igazodik. A kialakítás során természetesen figyelembe vettük az otthoni irodában végzett munkát is, manapság ugyanis a munka hibrid módon zajlik, az irodában és otthon. A cél az, hogy megértsük, hogyan dolgoznak az emberek a járvány után.
"Ha a munkavállalók úgy döntenek, hogy bejárnak az irodába, akkor fontos, hogy itt valami hozzáadott érték várja őket. Egy helyiség helyett számtalan munkatér áll a rendelkezésükre. Lehetőségük nyílik hangulatos és otthonos kommunikációs terek, agytrösztök és spontán találkozók számára kialakított helyiségek használatára.”
A szabadon választható ülőhely nem csak azt jelenti, hogy mindenki fogja a laptopját, és keres magának egy asztalt. Ez azt is jelenti, hogy szabadon választhatja meg, hogy melyik kollégával szeretne együtt dolgozni. "Erre tudatosan bátorítani is akarjuk azokat a kollégákat, akiknek egyébként nem lenne lehetőségük az egymással való találkozásra" - magyarázza Oliver Vostri, az emberi erőforrások vezetője. „Technikai szinten is izgalmas, amikor például a létesítményvezető és a HR-es között eszmecsere zajlik. Az értékelésből ki fog derülni, hogy ezek az ötletek meghozzák-e a kívánt hatást. Mi vagyunk az első olyan helyszín, ahol a modern munkavilágot ilyen módon valósítjuk meg, ezután pedig megosztjuk tapasztalatainkat a vállalat langeni központjával és a többi helyszínnel.”
Mit der freien Platzwahl geht auch eine Clean Desk Policy einher. Eine Umstellung für die Belegschaft, die auch viel an Veränderungsbereitschaft abverlangt. Noch ist es zu früh ein Urteil zu treffen, aber Sandra Schum weiß schon jetzt: „Die Rückmeldung zu der Einrichtung, zu den Farben und der Gestaltung sind sehr positiv.“
Az S+G Concepts által kidolgozott színséma fehér munkafelületeket és kék székeket biztosít a standard munkaállomásokon, hogy a bútorok bármely új térben is újrahasznosíthatók és színkompatibilisek legyenek. Az agilis munkaterületeket a DFS meghatározott színsémájához igazodó színekkel emelték ki. A Kinnarps Colour Studio (KCS) széles színpalettája kibővítette a lehetőségeket. A zöld és a kék sokféle árnyalata és lehetséges kombinációi Sandra Schumnak és az S+G Concepts belsőépítészének, Jana Friedrichnek a lehetőségek széles palettáját kínálták, az újrahasznosíthatóság és a CI keretein belül is.
A meglehetősen szoros ütemterv hat hónapos végrehajtási időkerettel minden érintett között hatékony és jó együttműködést követelt meg. Mind a német légiforgalmi irányítás, mind az S+G Concepts nagy dicséretben részesítette a Kinnarpsot: "Nagyon szoros eszmecsere valósult meg, kiválóan dolgoztunk együtt csapatként, és a Kinnarps tökéletesen megfelelt a bútorok gyors szállítására vonatkozó elvárásoknak" – nyilatkozta az ügyfél.