A színfalak mögött

A HARMÓNIA MÖGÖTTI GONDOLAT
A HOLISZTIKUS ERGONÓMIÁBAN

Hogyan magyarázható el egy elvont, mégis kézzelfogható dolog, ami minden érzékszervre hatással van? Melyek azok a tényezők a munkahelyén, amelyek fokozzák a well-beinget, a kreativitást és a termelékenységet? A bonyolult kérdésekre olykor egyszerű válasz adható. Ez a válasz a holisztikus ergonómia. Hogy ezt a széles témakört érthetővé és megfoghatóvá tegyük, úgy döntöttünk, hogy az ergonómiát a zenéhez hasonlítjuk.

Így teremtettük meg a harmóniát. 

bts-collage.jpg

Kiváló zenészekkel álltunk össze, hogy hangsúlyozzuk az ergonómia nagyobb távlatból történő szemlélésének fontosságát. A zenében, akárcsak az ergonómiában, csak a konszenzus és a koherencia hozhat sikert. Mindkettő a részletek és az egész mély megértését igényli. Végtére is sem egy zenekar, sem egy munkakörnyezet nem lehet erősebb a leggyengébb láncszeménél. Mindenkire kiterjedő konszenzus szükséges, és mindenkinek meg kell értenie, hogy mik a lehetőségek és az előfeltételek. A valódi sikerhez és a belsőépítészeti megoldás optimális kihasználásához az ergonómia valamennyi tényezőjét figyelembe kell venni. A zaj és a hang közötti különbségről beszélünk. A kiegyensúlyozatlanság és az egyensúly közötti különbségről. A zenészek gyakoroltak, tanultak egymástól, és együtt, harmóniában eljátszottak egy exkluzív Kinnarps-darabot. Ismerkedjen meg az alkotókkal.

Karin Hammar 

– A harmónia lényege, hogy egyensúlyban legyünk. A kiegyensúlyozott és figyelmes embert a váratlan dolgok sem érik felkészületlenül, bármely pillanatban történjenek is. A zenészek közötti jó együttműködéshez uralni kell a hangszert, és fel kell készülni az adott zenei feladatra. Ellentmondásnak tűnhet ugyan, de minél jobb a felkészültség, annál nagyobb a szabadság.

Személy: Karin Hammar hivatásos és nemzetközi szabadúszó zenész
Hangszerek: harsona
Műfajok: jazz, pop és világzene
Alapvető ergonómia: jó akusztika és megvilágítás, valamint egy kényelmes, karfa nélküli szék
Érdekes adat: több rangos díj nyertese a jazz műfajában

Olof Kennemark

– Szeretem, ha különféle harmóniák befolyásolják a zenét, és segítenek kiemelni a dallamot. Nyugodt és kiegyensúlyozott állapotban harmonikusnak is érzem magam. Biztos vagyok benne, hogy a lelkiállapotom hatással van a zenémre. A jó együttműködéshez nagy figyelemre és őszinte zenei megnyilvánulásokra van szükség a csoportban. Mindenkinek mindent meg kell tennie azért, hogy önmagánál nagyobbat alkosson.

Személy: Olof Kennemark népzenész és hegedűtanár
Hangszerek: hegedű
Műfajok: népzene    
Alapvető ergonómia: egyensúly a magánélet és a közösségi élet között; jó megvilágítás 
Érdekes adat: 6 évesen kezdett hegedülni, édesapja nyomdokaiba lépve

Saba Zolfaghari

– A harmónia szimbiotikus dolog. Az élet arról szól, hogy egy tisztességes, állandó áramlásban mit kapunk, mit veszünk el és mit adunk vissza. A ritmusban találom meg a harmóniát a hangszeremmel. A zene számomra hangokkal és hangszerekkel folytatott harmonikus együttműködés, amelynek egy műalkotás az eredménye. Egyetlen, közös kéz készíti a festményt, nem pedig sok kéz fest külön-külön.

Személy: Saba Zolfaghari szabadúszó zenész és diák
Hangszerek: perzsa ütőhangszerek, daf
Műfajok: tradicionális perzsa zene    
Alapvető ergonómia: a zavaró zajok kiküszöbölése, jó szék és jó asztal
Érdekes adat: gyermekkorában kezdett zenélni, miután látott egy műsort a daf dobról az iráni tévében

Gustav Hördegård

– A harmónia olyan dolog, amire törekedni kell. Kívánatos és kielégítő lelkiállapot, de nem könnyű elérni. Egy sikeres koncert végén általában fel vagyok pörögve a fellépéstől és a zenekarral való együttműködéstől, de amikor mindez lecsillapodik, gyakran harmonikus érzés kerít hatalmába. A zene a mindenem, a munkám és egyben a legfontosabb hobbim. 

Személy: Gustav Hördegård szabadúszó hivatásos zenész
Hangszerek: basszus és kontrabasszus   
Műfajok: pop, jazz és soul    
Alapvető ergonómia: olyan hangszerek, amelyeken szeretek játszani, és a jól behangolt hangszerek
Érdekes adat: 11 éves korában, egy hangszerboltban lett rabja az elektromos basszusgitárnak

Jacob Hallberg

– A kreatív folyamatnak szórakoztatónak és élvezetesnek kell lennie. Egy zenész esetében az is fontos, hogy figyelmes legyen. Ha egy zenekarban jó az atmoszféra, az mindent beragyog. Ez a harmónia egyik formája. Egy másik formája pedig a mély összpontosítás, amely legyőzi a zavaró tényezőket, még az éhséget is. De harmónia az is, amikor az ember mozgás vagy fizikai munka útján ellazul, és kitisztítja az elméjét.

Személy: Jacob Hallberg zeneszerző, hangmérnök
Hangszerek: elsősorban zongora és gitár
Műfajok: pop, soul, rock, reggae, EDM és jazz   
Alapvető ergonómia: jó megvilágítás és lehetőség az ülőhelyzet megváltoztatására
Érdekes adat: édesapjával együtt gitárokat készít

 

 

bts-end.jpg

„A Kinnarps szenvedélye olyan belső terek létrehozása, amelyben az ember gyarapodhat, jól érezheti magát, és tökéletesen kiaknázhatja a benne rejlő lehetőségeket. A zene és az ergonómia közötti analógia tökéletesnek tűnik.”

Ann Cederwall
a Kinnarps Csoport globális marketing- és kommunikációs igazgatója

„Ergonómia alatt sokan azonnal a székekre és az ülésre gondolnak, az ergonómia azonban ennél sokkal több. Ma minden eddiginél fontosabb, hogy az egészséges és sikeres munkakörnyezet létrehozása érdekében átfogó képet alakítsunk ki.”

Anders Lundahl
a Kinnarps ergonómusa és fizioterapeutája

bts-2.jpg