A munkahely újradefiniálása – Mi lesz az iroda jövője, és hogyan készülhet fel rá

Ahogy a társadalom és a kultúra is változik az idők során, úgy alakul át a munkával kapcsolatos szemléletmódunk, a munkamódszereink és az irodáink. A COVID–19-járvány miatt számos munkavállaló kénytelen otthonról dolgozni, esetenként akár akarata vagy felkészületlensége ellenére is. Tulajdonképpen egy távmunkával kapcsolatos világméretű kísérletnek lehetünk tanúi, melynek hatásai már kezdenek megmutatkozni. A Kinnarps Európa-szerte szakértőket kérdezett meg, és összegyűjtötte meglátásaikat annak érdekében, hogy megismerjük az új helyzetből fakadó kihívásokat, igényeket és lehetőségeket. Új tanulmányunkban ezeket mutatjuk be.

"A pandémia idején eddig ismeretlen kihívásokkal kellett szembenéznünk. Ennek köszönhetően új meglátásokkal gazdagodtunk a jövő irodáival és munkamódszereivel kapcsolatban. Interjúinkból világossá vált, hogy az irodából a mások jelenléte és a személyes interakciók hiányoznak a leginkább. Egyértelműen kiderült, hogy a jövő irodája elsősorban találkozóhelyként szolgál majd, ahol az együttműködés lesz a középpontban. Ugyanakkor az az igény is megmaradt, hogy a munkavállaló a koncentrált egyéni munkavégzés érdekében bemehessen az irodába. Fontos, hogy minden egyes iroda az adott vállalkozás sajátos igényeinek megfelelően legyen kialakítva."

Dan Molander, a Kinnarps értékesítési igazgatója

Mit hoz magával az új helyzet az irodákra nézve?

Bár az otthonról végzett munkával változó sikerrel birkóztak meg a szervezetek és a munkavállalók, a jelek szerint ez a rugalmasabb megközelítés velünk marad a jövőben. Ez pedig új igényeket támaszt a munkamódszereket és az irodaterek kialakítását illetően. Ha a munkavállaló heti két-három napot távolról dolgozik, a saját íróasztal fenntartása nem költséghatékony megoldás. Egyes munkavállalók az együttműködés, míg mások a fókuszált munka érdekében jönnek be az irodába, és ezeket az igényeket a környezet kialakításának is tükröznie kell. A Kinnarps több mint 200 munkatérelemzést végzett Európa-szerte, így széles körű tapasztalatokkal rendelkezik a munkahelyek tervezése és stratégiája terén.

"Meggyőződésünk, hogy minden eddiginél fontosabb elemezni és feltérképezni a vállalkozás működését és azt, hogy mely tevékenységeket érdemes az irodában végezni, és melyek végezhetők távolról. Fontos előretekinteni és a hosszú távú perspektívát kidolgozni. Fel kell hagynunk azzal, hogy a mának tervezünk, változásra képes irodában kell gondolkodnunk. Csak az igények és a körülmények megértésével lehet megkezdeni a változtatást és olyan belsőépítészeti megoldást létrehozni, amely megkönnyíti a munkavállalók mindennapjait, és hozzájárul a vállalkozás sikerességéhez. A jövő munkahelyének rugalmasnak kell lennie, hogy lépést tudjon tartani a változó igényekkel."

Henrik Axell, a Kinnarps munkahely-stratégiai szakértője

A Kinnarps új tanulmánya a rugalmasság fontosságát hangsúlyozza abban az értelemben, hogy olyan időtálló és fenntartható irodákat alakítsunk ki, amelyek napi szinten és hosszú távon egyaránt alkalmazkodni tudnak a változó igényekhez – bármit is követeljenek a jövő igényei és kihívásai, bármire is legyen szükség a vállalkozás sikeres működéséhez.
 
További információk: kinnarps.com