Mit adott nekünk az Amazon új HQ-ja?
Nem szeretnék senki lelkivilágába gázolni térdig, de muszáj felhívnom a figyelmet egy apróságra: ami jól áll az Amazonnak, nem biztos, hogy jól áll neked is. Egy adott sablon ugyanis nem passzol mindenkihez - akármennyire is szeretnénk. Lehet, hogy jól néz ki egy ilyen iroda, de nem biztos, hogy minden munkatársunk jól érezné magát egy ilyenben. Mielőtt ilyen nagyratörő vágyakat kezdenénk dédelgetni magunkban, nem árt megnéznünk azt, hogy kik vagyunk mi egyáltalán és mit szeretünk. Ezzel kell egyensúlyban lennie az irodánknak, nem pedig a nemzetközi tech-óriások trendjeivel. Például egy könyvelőirodában teljesen más munkastílus érvényesül, ezáltal pedig teljesen más munkakörülmények ideálisak, mint egy tech-vállalatnál.Van, ahol rendkívül fontos a diszkréció és a zárt ajtók, máshol azonban a nyitott iroda nyüzsgése hozza a legjobb eredményt a maga inspirációjával.
Bár általános, mindenki irodája számára egyformán hatásos és érvényes ötletekkel és szabályokkal nem szolgálhat az Apple és az Amazon. Egy valamivel azonban biztosan: egy mindannyiunk számára követendő szemlélettel, amely szerint mernek újat kipróbálni, elszakadni a megszokottól és fel merik vállalni önmagukat, mernek hallgatni önmagukra. Ezért érdekesek valójában. Nem azért mások, mert a többitől eltérni trendi, vagy mert a hivalkodó épület felhívja magára a figyelmet. Dehogy! Azért mernek mást csinálni, azért mernek mások lenni, hogy önmaguk számára, a saját kollégáik számára jobb legyen a végeredmény. Hogy ez egyébként a külvilág számára még trendi és figyelemfelkeltő is? Az klassz, de nem ez a lényeg! A hangsúly pedig ezen van.
Tudod egyáltalán mit jelent az, hogy az irodádnak van mélysége?
Maradnék még az egyik kedvenc témámnál, az irodáknál. Ha valami miatt szexi lehet számunkra, a külvilág számára is egy-egy izgalmas irodaház (mint mondjuk az Apple, a Facebook, vagy hasonló cégek agyonhype-olt HQ-ja), akkor az az, hogy megmutatják azt, hogy van értelme másként is csinálni a dolgokat. A legtöbbször ugyanis az emberek félnek elrugaszkodni a megszokottól, ezért is figyel fel mindenki arra, hogyha valaki mégis mert lépni egy nagyot.
A lényegről azonban ne feledkezzünk meg: ezeknek az új irodáknak általában van mélysége is. Hogy ez mit jelent? Elmagyarázom egy egyszerű hasonlattal.
Nemrég a Korda Filmstúdióban jártunk csapatépítőn. Belépsz a stúdió épületébe és azonnal ott találod magad New York belvárosában. Ott állnak körülötted a sárga taxik az utcán, tornyosulnak körülötted az épületek. Készítettek egy kisfilmet is arról, ahogyan sétálunk New Yorkban, megfényelték, megturbózták és voilá: a Big Apple kellős közepén volt az egész csapat. Igen, de amikor kinyitsz egy ajtót, akkor a puszta üresség, csupasz állványok látványa fogad.
Szép-szép tehát az az utcakép, egyetlen dolog hiányzik mögüle:
maga a város. Vagyis a mélység.
Ha csak azért csinálunk egy irodát, hogy csillogjon-villogjon, mint a mi néhány perces videónk, amivel tudtunk dicsekedni és mutogatni a barátainknak, nyugodtan megtehetjük. Ebben az esetben viszont nem árt felkészülnünk arra is, hogy annak az egész épületnek, az irodának, rosszabb esetben akár a csapatunknak a története nem fog túl sokáig tartani. Olyanok leszünk, mint a mi néhány perces kisfilmünk New York sokszáz éves történelme mellett: jelentéktelen és üres.
Kell-e mindenkinek ultramodern, trendi HQ?
Hadd lőjem le előre a poént: természetesen nem.
Egy olyan HQ-nak, mint amilyet például az Apple épített magának, elég sok összetevője van. Legyen elég annyi, hogy nem véletlenül ott születnek meg ezek az épületek, ahol. Ez az egyik dolog.
A másik pedig az, hogy úgy látom, minél keletebbre araszolunk a térképen, annál kevésbé mernek kiszakadni az emberek a sablonokból. Magyarországon az a helyzet, hogy nagyon hosszú időn keresztül megmondták azt, hogy mit szabad csinálni, mi hogyan van, mi várható öt éven át, mi fog menni és így tovább. Azonban szinte egyik pillanatról a másikra hirtelen szabad lett másként gondolkodni. Ugyan miért kezdtek volna rögtön másként cselekedni az emberek?
Bár megmondom őszintén, hogy valamelyest furcsállom azt, hogy ennyi idő eltelt a rendszerváltás óta és túlnyomó többségében még mindig sablonokban gondolkodunk. Sajnos ezzel együtt jár az is, hogy amikor idejön egy külföldi nagyvállalat, akkor teljesen más gondolkodásmódra és teljesen más büdzsére van felkészülve, mint néhány határral arrébb. Nem fárasztják magukat azzal, hogy magukkal hozzák (akár az épületeik, irodáik kialakításában is) a másfajta gondolkodást. Nem is áll szándékukban változtatni, egyszerűen csak vonzza őket az olcsóbb munkaerő
A helyzet azonban nem ennyire sötét. Sőt!
Bár itt Magyarországon mereven ragaszkodunk az adott keretekhez,
a változás szelét már mégis érezhetjük.
Nagyon szép irodákat alakítottak ki maguknak a PR- és marketing ügynökségek, ráadásul úgy, hogy sokszor nem csupán öncélú dizájnról van szó. Látom a változásokat azokban az irodaházakban is, ahol főleg fiatalabbak dolgoznak. Elég csak a GE új székházára gondolni, vagy a HB Reavis most épülő új irodaházaira itt az Árpád-hídnál. Ez utóbbi ráadásul egy egész városközpont lesz. Saját edzőteremmel, autómosóval, boltokkal, mozival és minden egyébbel azért, hogy az emberek megtalálják benne a helyüket és öt után ne egy üres szellemváros tátogjon a 13. kerület szívében.
Ezek is szemmel látható változások és még inkább látszik, hogy mennyire alakul a piac, ha mondjuk a régió egészét vizsgáljuk. Litvániában nemrég húzott fel egy nemzetközi cég egy gyönyörű kutatás-fejlesztési központot. Vilniusban a BP és a Danske Bank irodái kifejezetten izgalmasak, ahogyan a Taxify észtországi központja is. És úgy fest, hogy jönnek még a környékre nagyvállalatok, akiknek be kell látniuk, hogy az anyaországhoz képest olcsóbb munkaerőt sem olyan könnyű már megtalálni, vagy akár megtartani.
A sablon, olcsó és egyszerű megoldások már itt sem jelentenek megoldást.
Hiszek a változásban. Már csak azért is, mert egyre gyorsabban áramlik az információ, minket is elér az új koncepciók, új megoldások és új irodák híre. Egyszerűen elkerülhetetlen, hogy az ezek mögött húzódó szemlélet és gondolkodás átszivárogjon a vérkeringésünkbe. Nem tudunk elbújni ezek elől.