Élet a „Te irodád” felmérés után
Mindenekelőtt nagyon fontos, hogy három alapvető dologról beszéljünk, amik a változás globális következményei.
A gazdasági átalakulás következtében a munkavállalók – akikért nem sokkal ezelőtt még sorban álltak a vállalatok – helyzete sajnálatos módon pozitívról negatívba fordulthat a piacon. A tehetség – ami eddig is nagyon fontos volt – most még hangsúlyosabbá válik, és még inkább bizonyításra szorul.
Az innováció nélkülözhetetlensége minden eddiginél inkább előtérbe kerül. Új dolgokat kell megtanulnunk, és vannak szokások, amelyeket el kell hagynunk. Talán még soha nem volt ennyire fontos, hogy saját magunkat – az agyunkat, a testünket, a környezetünket - innováljuk, célul tűzve ki azt, hogy győztesen kerüljünk ki ebből a szituációból.
Ehhez pedig szükséges, hogy ne csak túléljünk, hanem meg is éljünk. Lehetőséget kell látnunk mindabban, ami körülöttünk és velünk történik. Ehhez szükséges elengednünk a régi dogmákat, helyettük újakat alkotni, mind a magán-, mind a szakmai életünkben, egyénileg és csoportosan is.
A teljes felmérés eredményei ide kattintva érhetők el, most pedig nézzük meg kiemelve is az egyes pontokat!
#1
Munkahelyváltás esetében azok a preferenciák, amelyeket feltártunk, sokkal inkább egy ideális helyzet elemei lesznek. Az álláskeresőknek most előfordulhat hogy át kell értékelniük és rangsorolniuk a munkahelykeresés szempontjait. Ezeket a szempontokat a jelenlegi helyzetben kialakult szükség felülírhatja, előtérbe helyezve a pénzkeresést és biztos megélhetést.
#2
A vezetői kommunikáció – az első ponthoz hasonlóan – még fontosabbá vált, mint eddig. A megnövekedett terhek, a változás-, és bizonytalanság állandó jelenléte sokkal nagyobb türelmet kíván, nem csak a munkavállalók között, hanem elsősorban a vezetők személye részéről. Szükség van erős és konzekvens főnökökre, akik megfelelő módon törődnek alkalmazottaikkal és magukkal is. Fontos hogy felnőttként tudjuk kezelni a kialakult helyzetet és egymást is. Tiszteljük kellőképpen a saját magunk és mások határait is.
#3
A legnagyobb változás a munkaterekkel kapcsolatban történt, hiszen legtöbben, akik szellemi munkát végzünk egy irodában, most otthonról dolgozunk. Laptopjainkat használva Skype-olunk, Zoom-olunk, chat-elünk, népszerűek lettek a webinarok és átalakult az értekezletek platformja is. Fontos, hogy munkatérnek ne csak az irodát tekintsük, hanem minden olyan helyet, ahol a kollégák dolgozni szoktak, legyen szó tömegközlekedésről, külső helyszínekről, szállodákról, repterekről. Mivel ezek nagy része most nem használható, az otthonunk lett az új és az egyetlen irodánk. A jövőbeni befektetésekre, a kultúra változására és változtatására, a jelenlegi helyzet egy jó „kényszer iskola”, ahol lehetőségünk van új területekre állítani a fókuszunkat. Bútorok tekintetében fontos a sokoldalúság. Szükség esetén mozgatható legyen akár otthonra is. Ehhez szem előtt kell tartani olyan szempontokat is, mint az otthonokba illő design, strapabíró, költözés álló termékek. Fontos, hogy ha van rá lehetőségünk, fektessünk olyan technológiai megoldásokba, amik megkönnyítik az otthoni munkavégzést és a távmunkát is.
Aranyszabály: A több technológia nem mindig segít, a megfelelő viszont igen.
#4
A karrier lehetőségek alakulásának tekintetében kétféle munkavállalót fogunk tudni megkülönböztetni a közeljövőben. Az egyik típusa a munkavállalónak, aki bármit mondanak neki, megtesz mindent a tőle telhető legjobb minőséggel és eredménnyel, reaktív módon. Míg a másikuk, proaktívan, előre gondolkodva, ha talál egy problémát elkezd dolgozni rajta, ha megkérték rá, ha nem. Ez a típusú alkalmazott, képes több embert maga mellé állítva a probléma megoldásán dolgozni.
Mindkét munkavállaló típusra szükség van, hiszen ha ez a két embertípus együtt tud dolgozni, óriási eredményeket érhetnek el. Az utóbbiaknak azonban most még határozottabban elő kell állniuk és látni a lehetőséget, hogy szükség van rájuk. Illetve módot a karrierépítésre. Az előbbi csoport pedig előbb-utóbb úgy is meg fogja kapni az elismerést, ha elég kitartó.
#5
A zavaró tényezők nagymértékben átalakultak azzal, hogy az új irodánk az otthonunk lett. A hangoskodó kollégák, a folyamatosan használatban lévő kávéfőző, az open office vagy a telefonáló terek hiányának zaját felváltotta a magány, valamint a gyerekek és a család hangjának kavalkádja. Az otthon nem teljesülő ergonómiai feltételek, a kapcsolattartás és a szabadidős tevékenységek eltöltésének limitált lehetősége okozta frusztrációt mindannyian másképp viseljük, de az tény, hogy mindannyiunkra hatással van.
#6
A stressz faktorok területén az első három helyen végzett pontok - a bizalom hiánya, a kommunikációs zavarok és a vezetők negatív reakciója a hibákra – most még jobban kiéleződhetnek, és még fontosabb, hogy vezetőként, de csapatjátékosként is egyaránt, csökkentsük ezek negatív hatásait. Kommunikáljunk bátran, merjünk felszólalni, kérdezni, nemet mondani de talán a legfontosabb hogy amikor tudunk adjunk pozitív visszajelzést vagy bátorítást egymásnak, legyünk emberségesek és megértőek.
#7
A három legtöbb szavazatot kapott soft tényező, mint – a munkaszervezés és vezetői kultúra, az összetartó, támogató csapatszellem és a célok egyértelmű definiálása – megmaradt az első helyen, sőt fontosságuk még inkább erősödni látszik.
#8
A fejlesztendő területek top 5 listája, mint – home office; visszajelzés, értékelés kultúra; vezetői kultúra; kollégák közötti belső kommunikáció – ahogy eddig is, szorosan összefügg az előző ponttal és állandó fejlesztést, innovációt igényel. Esetükben nem jövőbeni újításokról beszélünk, ezeket itt és most kell megoldanunk.
Kedves ügyvezetők, középvezetők, pontosan tudjuk, hogy nehéz, ugyanakkor azt gondoljuk, hogy kivételes helyzetben vagytok!
Olyan státuszban, ahol a legtöbb eszköz adott ahhoz, hogy segítsetek azoknak az embereknek, akik veletek dolgoznak. Sajnos elő fog fordulni, hogy a megfelelő opciók hiányában, fájdalmas és nem preferált döntéseket kell hoznotok.
Ugyanakkor ti tehettek azért, hogy több pozitív visszajelzést kapjanak a csapattagok, hogy a kommunikációs folyamatok jól működve megalapozzák a régóta álmodott megfelelő szervezeti kultúrát. Ne féljetek kérdezni a kollégáktól, kikérni a véleményüket, és rájuk támaszkodni!
Az önbizalom, alázat, empátia, kíváncsiság, bátorság és emberség, most a legfontosabb készségek.