Ergonómia a gyakorlatban – 5 tipp a munkahelyi egészségvédelemhez

Az ergonómia jóval több annál, minthogy napközben álljunk fel és járjunk egy kicsit, valamint hogy helyesen üljünk. Számos olyan tényező van a környezetünkben, amely hatással van az egészségünkre és befolyásolja a közérzetünket a munkahelyen. Az ergonómia lényege, hogy a közérzetünk jó legyen az irodában. Ha sikerül olyan munkakörnyezetet kialakítani, ahol jó a közérzet, akkor a kollégák is boldogok lesznek és nőni fog a produktivitás.

INKLUZÍV TERVEZÉS

Annak biztosításához, hogy a munkakörnyezet ideális legyen minden alkalmazott számára, rugalmas bútorokra és mobil megoldásokra van szükség, amelyek könnyedén hozzáigazíthatók az egyes emberek igényeihez és a különböző feladatokhoz. A munkaasztaloknak például állítható magasságúaknak kell lenniük, hogy ülő és álló helyzetben is lehessen rajtuk dolgozni. A rugalmas és funkcionális munkaterület-megoldásoknak emellett szintén állíthatóaknak kell lenniük, hogy igazodjanak a különböző tevékenységekhez. Képzeljen el egy természetes kapcsot a különböző területek és feladatok között, és akkor megtalálja a természetes ergonomikus módot a helyiség berendezéséhez.    

ÁTGONDOLT, CSENDES KÖRNYEZET

Az üzemekben és az egyéb olyan munkahelyeken, ahol a zajszint folyamatosan magas, a zaj kérdése gyakran magas prioritást élvez. Egy, a YouGov által a Kinnarps Norway megbízásából 2016-ban elvégzett felmérés szerint a norvég irodai dolgozók 47%-a gondolja úgy, hogy az iroda túl zajos. Közülük 82% nyilatkozta azt, hogy minden egyes nap zavarja őket egy túl hangos kolléga.   

A zaj egy komplex jelenség, amit nem könnyű kizárni és amiről nem könnyű elterelni a figyelmet. Ettől függetlenül a jól átgondolt akusztikai megoldás kulcsfontosságú az ergonomikus és egészséges munkahely megteremtésében. Jóllehet az irodai zaj nincs káros hatással a hallásra, de a Labour Inspectorate szerint hatással lehet a szív- és érrendszerre, növeli a vérnyomást és hozzájárul az izomfeszességhez és az emésztési zavarok kialakulásához. Szerencsére azonban nem nehéz javítani a munkahely hangkörnyezetén. Az első és legfontosabb dolog, hogy felismerjük a jelenséget. Ezután jöhet a padlóburkolat, a mennyezeti szigetelés, a függönyök és a bútorok optimális kombinációjának megtalálása, amelyek képesek csillapítani és elnyelni a hanghatásokat.

MEGFELELŐ FÉNYVISZONYOK   

A fény nagy hatással van az emberi szervezetre, így ha hatékonyan és komfortosan szeretnénk dolgozni, akkor kulcsfontosságú a megfelelő fényviszonyok biztosítása. Figyelembe véve, hogy átlagosan az ébrenlétünk 90%-át beltérben töltjük, nem csoda, hogy a fényviszonyok és a világítás ennyire fontos számunkra. 

5 TIPP AZ EGÉSZSÉGESEBB MUNKAHELYI KÖRNYEZETHEZ

1.

KELJEN FEL 

Legtöbben napközben is csak ülünk. A munkahelyen, az autóban, az étkezőasztalnál, tévézéskor. Becslések szerint a felnőttek a 16 ébren töltött órából hozzávetőleg 9 órát ülnek egy nap. Gondoljon csak bele, hogy milyen hatással lehet ez az egészségre. Mit lehet tenni az aktívabb életmódért? Első lépésként az aktívabb, egészségesebb élethez megteszi egy ülő/álló íróasztal az irodában.

 

2.

TÖLTSE AKTÍVAN 

Ne felejtsen el tartani egy kis aktív szünetet – a kíméletes izommunka rengeteg pozitív folyamatot indít el a szervezetben. A szünet azonban nem egyenlő a passzív pihenéssel. Épp ellenkezőleg. Ha járkál egy kicsit, az izommozgás számos pozitív folyamatot elindít. Tegye ezt meg minden órában – ne lazítson, mozogjon! 

3.

FEL A FEJJEL

Korunk komoly kihívása, hogy hosszú órákat töltünk a számítógépek képernyői előtt. Nem maga a képernyő a probléma, hanem hogy hajlamosak vagyunk azt előregörnyedve nézni. Ettől becsomósodhatnak az izmok, ami fájdalmat okozhat a nyak és a váll területén, fáradtnak és feszültnek érezhetjük magunkat miatta. Sokat segíthet, ha tekintetünket felemeljük és kihúzzuk magunkat.

TIPP: Jó ötlet, ha egy külön monitort teszünk magunk elé, amire időnként muszáj ránéznünk. Már az is sokat segíthet, ha a képernyő magasabbra kerül, és a fejünket is valamivel feljebb tartjuk, mivel így jobb testhelyzetet veszünk fel, és megszűnik a nyomás a nyakban. Laptop használata esetén próbáljon lefelé nézni anélkül, hogy a fejét láthatóan előre hajtaná.

.

4.

hintázzon 

Egészítse ki ülő és álló munkavégzéshez állítható magasságú íróasztalát olyan irodaszékkel, amely követi a teste mozgását, könnyen az igényeihez igazítható, és amely a lehető legkülönfélébb üléshelyzeteket teszi lehetővé (mint például a Capella szék, amely elősegíti az aktív ülést).

5.

fények és hangok

A hangot és a fényt mindannyian másképp érzékeljük, így a többi ember látásmódja és elvárásai jó kiindulópontot biztosítanak. Mindenesetre sok múlik a munkahelyen alkalmazott hangelnyelők, állítható fények és telefonálószobák kialakításán.

A Kinnarpsnál a jó ergonómia elsősorban a jó közérzetet jelenti – 

szellemileg, fizikailag és érzelmileg egyaránt. 

A cél nem az, hogy kitöltsük bútorokkal az irodahelyiséget, hanem hogy komfortos környezetet teremtsünk. Ezért úgy hisszük, hogy a tervezésnél az egyes alkalmazottak igényeit kell figyelembe venni a jobb munkahelyi állapotok eléréséhez. Végülis ahány ember, annyi igény.

Új termékek és munkaterület-megoldások fejlesztésénél mindig szem előtt tartjuk az ergonómiát. A fizikai, a kognitív, a szervezési, a környezeti és az egyéb fontos tényezőket mind számításba vesszük. Mindnyájan különbözőek vagyunk és mindenkinek meg kell találnia azt a megoldást, amelyik a legjobb a közérzet szempontjából.

Egy egész könyvet szenteltünk annak, hogy segítsünk önnek és munkatársainak a legjobb ergonómiájú munkahely kialakításában. Az „ERGONOMICS – THE ESSENTIALS” (Ergonómia – Az alapok) című könyv érdekes és értékes tudással szolgál, hasznos tippeket ad a mozgásról és a trendekről, valamint bemutat néhány tényt és adatot.

 

 

Szeretne többet tudni?
 
 Lépjen kapcsolatba velünk