Ergonómia a gyakorlatban – 5 tipp a munkahelyi egészségvédelemhez

Az ergonómia jóval több annál, minthogy napközben álljunk fel és járjunk egy kicsit, valamint hogy helyesen üljünk. Számos olyan tényező van a környezetünkben, amely hatással van az egészségünkre és befolyásolja a közérzetünket a munkahelyen. Az ergonómia lényege, hogy a közérzetünk jó legyen az irodában. Ha sikerül olyan munkakörnyezetet kialakítani, ahol jó a közérzet, akkor a kollégák is boldogok lesznek és nőni fog a produktivitás.

INKLUZÍV TERVEZÉS

Annak biztosításához, hogy a munkakörnyezet ideális legyen minden alkalmazott számára, rugalmas bútorokra és mobil megoldásokra van szükség, amelyek könnyedén hozzáigazíthatók az egyes emberek igényeihez és a különböző feladatokhoz. A munkaasztaloknak például állítható magasságúaknak kell lenniük, hogy ülő és álló helyzetben is lehessen rajtuk dolgozni. A rugalmas és funkcionális munkaterület-megoldásoknak emellett szintén állíthatóaknak kell lenniük, hogy igazodjanak a különböző tevékenységekhez. Képzeljen el egy természetes kapcsot a különböző területek és feladatok között, és akkor megtalálja a természetes ergonomikus módot a helyiség berendezéséhez.    

ÁTGONDOLT, CSENDES KÖRNYEZET

Az üzemekben és az egyéb olyan munkahelyeken, ahol a zajszint folyamatosan magas, a zaj kérdése gyakran magas prioritást élvez. Egy, a YouGov által a Kinnarps Norway megbízásából 2016-ban elvégzett felmérés szerint a norvég irodai dolgozók 47%-a gondolja úgy, hogy az iroda túl zajos. Közülük 82% nyilatkozta azt, hogy minden egyes nap zavarja őket egy túl hangos kolléga.   

A zaj egy komplex jelenség, amit nem könnyű kizárni és amiről nem könnyű elterelni a figyelmet. Ettől függetlenül a jól átgondolt akusztikai megoldás kulcsfontosságú az ergonomikus és egészséges munkahely megteremtésében. Jóllehet az irodai zaj nincs káros hatással a hallásra, de a Labour Inspectorate szerint hatással lehet a szív- és érrendszerre, növeli a vérnyomást és hozzájárul az izomfeszességhez és az emésztési zavarok kialakulásához. Szerencsére azonban nem nehéz javítani a munkahely hangkörnyezetén. Az első és legfontosabb dolog, hogy felismerjük a jelenséget. Ezután jöhet a padlóburkolat, a mennyezeti szigetelés, a függönyök és a bútorok optimális kombinációjának megtalálása, amelyek képesek csillapítani és elnyelni a hanghatásokat.

MEGFELELŐ FÉNYVISZONYOK   

A fény nagy hatással van az emberi szervezetre, így ha hatékonyan és komfortosan szeretnénk dolgozni, akkor kulcsfontosságú a megfelelő fényviszonyok biztosítása. Figyelembe véve, hogy átlagosan az ébrenlétünk 90%-át beltérben töltjük, nem csoda, hogy a fényviszonyok és a világítás ennyire fontos számunkra. 

5 TIPP AZ EGÉSZSÉGESEBB MUNKAHELYI KÖRNYEZETHEZ

1

KELJEN FEL AZ EGÉSZSÉGÉÉRT

Legtöbben napközben is csak ülünk. A munkahelyen, az autóban, az étkezőasztalnál, tévézéskor. Becslések szerint a felnőttek a 16 ébren töltött órából hozzávetőleg 9 órát ülnek egy nap. Gondoljon csak bele, hogy milyen hatással lehet ez az egészségre. Mit lehet tenni az aktívabb életmódért? Első lépésként az aktívabb, egészségesebb élethez megteszi egy ülő/álló íróasztal az irodában.

 

2.

TÖLTSE AKTÍVAN A SZÜNETET

Ne felejtsen el tartani egy kis aktív szünetet – a kíméletes izommunka rengeteg pozitív folyamatot indít el a szervezetben. A szünet azonban nem egyenlő a passzív pihenéssel. Épp ellenkezőleg. Ha járkál egy kicsit, az izommozgás számos pozitív folyamatot elindít. Tegye ezt meg minden órában – ne lazítson, mozogjon! 

3.

FEL A FEJJEL!

Korunk komoly kihívása, hogy hosszú órákat töltünk a számítógépek képernyői előtt. Nem maga a képernyő a probléma, hanem hogy hajlamosak vagyunk azt előregörnyedve nézni. Ettől becsomósodhatnak az izmok, ami fájdalmat okozhat a nyak és a váll területén, fáradtnak és feszültnek érezhetjük magunkat miatta. Sokat segíthet, ha tekintetünket felemeljük és kihúzzuk magunkat. Jó ötlet, ha egy külön monitort teszünk magunk elé, amire időnként muszáj ránéznünk. Már az is sokat segíthet, ha a képernyő magasabbra kerül, és a fejünket is valamivel feljebb tartjuk, mivel így jobb testhelyzetet veszünk fel, és megszűnik a nyomás a nyakban. Laptop használata esetén próbáljon lefelé nézni anélkül, hogy a fejét láthatóan előre hajtaná.

.

4.

ÜLJÜNK BÁRHOGY, CSAK NE NYUGTON!

Egészítse ki ülő és álló munkavégzéshez állítható magasságú íróasztalát olyan irodaszékkel, amely követi a teste mozgását, könnyen az igényeihez igazítható, és amely a lehető legkülönfélébb üléshelyzeteket teszi lehetővé (mint például a Capella szék, amely elősegíti az aktív ülést).

5.

ARRA GONDOLJON, AMIT NEM LÁTHAT!

A hangot és a fényt mindnyájan másképp érzékeljük, így a többi ember látásmódja és elvárásai jó kiindulópontot biztosít. Mindenesetre sok múlik a munkahelyen alkalmazott hangelnyelők, állítható fények és telefonálószobák kialakításán.

A Kinnarpsnál a jó ergonómia elsősorban a jó közérzetet jelenti – 

szellemileg, fizikailag és érzelmileg egyaránt. 

A cél nem az, hogy kitöltsük bútorokkal az irodahelyiséget, hanem hogy komfortos környezetet teremtsünk. Ezért úgy hisszük, hogy a tervezésnél az egyes alkalmazottak igényeit kell figyelembe venni a jobb munkahelyi állapotok eléréséhez. Végülis ahány ember, annyi igény.

Új termékek és munkaterület-megoldások fejlesztésénél mindig szem előtt tartjuk az ergonómiát. A fizikai, a kognitív, a szervezési, a környezeti és az egyéb fontos tényezőket mind számításba vesszük. Mindnyájan különbözőek vagyunk és mindenkinek meg kell találnia azt a megoldást, amelyik a legjobb a közérzet szempontjából.

Egy egész könyvet szenteltünk annak, hogy segítsünk önnek és munkatársainak a legjobb ergonómiájú munkahely kialakításában. Az „ERGONOMICS – THE ESSENTIALS” (Ergonómia – Az alapok) című könyv érdekes és értékes tudással szolgál, hasznos tippeket ad a mozgásról és a trendekről, valamint bemutat néhány tényt és adatot.

 

 

Szeretne többet tudni?
 
 Lépjen kapcsolatba velünk