Hogyan teremtsünk jó ergonómiát az iskolában?

Az osztályterem az egyik legfontosabb munkahely. Ergonomikus bútorokkal kellemes munkakörnyezetté alakítható, ahol a tanulás és a személyes fejlődés áll a középpontban. Ebben a cikkünkben olyan változatos és rugalmas környezet létrehozásáról lesz szó, amely támogatja mind a tanulók, mind a tanárok változatos igényeit és képességeit.

Ma már tudjuk, hogy az osztályterem fizikai környezete nagy jelentőséggel bír a tanulás szempontjából. A jó testtartás, a világítás, az akusztika, a szellőzés és a rugalmas, változatos környezet mind javítja a közérzetet, és megkönnyíti a magas szintű koncentráció fenntartását.  Tény azonban, hogy sok tanulónak - bár az iskola a munkahelye - nem adatik meg a lehetőség, hogy életkorának és magasságának megfelelő bútorokkal dolgozzon. Ráadásul az osztályon belül a különböző tanulók magassága között jelentős eltérések lehetnek, és ugyanazt az osztálytermet gyakran különböző osztályok használják annak ellenére, hogy a tanulók magassága között nagy különbségek vannak. Ezért fontos az állítható megoldásokkal és termékekkel való berendezés.

A Kinnarps svéd iskolákban végzett felmérése egyértelmű üzenetet közvetít.1

"A tanulók 40 százaléka kényelmetlennek találja a székét, ugyanakkor 50 százalékuk úgy gondolja, hogy a fizikai környezet fontos, sőt meghatározó abban, hogy hogyan érzi magát az iskolában. Tanáraik egyetértenek: háromból ketten úgy vélik, hogy a fizikai környezet meghatározó a tanulók teljesítménye szempontjából."

Anders Larsson

FONTOS A TESTRESZABOTT MAGASSÁG

Az asztal és a szék megfelelő kombinációja elengedhetetlen ahhoz, hogy a tanuló megfelelően tudjon ülni. A fix vagy állítható asztalok a megfelelő, lehetőleg állítható magasságú székkel kombinálva tehermentesítik a testet, és növelik a tanuló koncentrációs képességét.

"Az ergonómia szempontjából mindig a tanuló magassága a döntő, függetlenül attól, hogy ülve vagy állva dolgozik. Ezért fontos, hogy ne csak a megfelelő korcsoportba tartozó tanulók számára tervezett bútorokat kínáljunk, hanem az állítható magasságú székeket állítható magasságú íróasztalokkal kombináljuk, hogy optimális munkamagasságot tudjunk biztosítani a tanulók számára mind az ülő, mind az álló munkához." - magyarázza Anders, a Kinnarps Next Education menedzsere

Az álló munka támogatása nem csak a tanulók számára egészséges, hanem a tanárok számára is jobb munkahelyi ergonómiát eredményez, mivel így kevesebb időt kell a padok és íróasztalok fölé hajolva tölteniük.

"A megfelelő bútorok kiválasztása az iskola többi személyzete számára is javíthatja a munkahelyi ergonómiát. A takarításhoz az asztalokra akasztható székek megkönnyítik a takarítók dolgát, a görgőkkel ellátott rugalmas bútorokat vagy az egymásra rakható székeket pedig a gondnokok értékelik leginkább".

A rugalmasság különösen fontos tulajdonsága mind az asztaloknak, mind a székeknek egy olyan tanterem kialakításában, amely támogatja a tanulási folyamatot, és ahol a belső kialakítás a mindenkori tevékenységhez igazítható. A megfelelő típusú görgőkkel a bútorok a hagyományos sorokból könnyen átrendezhetők különböző konfigurációkba és vissza.

Hogyan válasszuk ki a megfelelő iskolapadot

Fontos, hogy olyan íróasztalt válasszunk, amelyet kifejezetten az iskolai környezethez fejlesztettek ki, és amely különböző magassági tartományokban kapható az óvodástól a középiskolásig. Az állítható magasságú íróasztal lehetővé teszi, hogy azt az ülő és álló munkavégzéshez is a megfelelően állítsuk be. Ne feledjük azt sem, hogy az íróasztal kiválasztása fontos a hangergonómia szempontjából - a zaj a legzavaróbb tényező egy tanteremben. Akusztikai szempontból jó választásnak számítanak a linóleumfelületű íróasztalok vagy a laminált, forgácslapból vagy parafából készült, strapabíró, hangelnyelő lapok. Azokban a termekben, ahol az akusztikai környezetre vonatkozó követelmények különösen szigorúak, az íróasztal alatti hangelnyelők felszerelése is opció lehet.

A mobil íróasztalok többféle formában is készülhetnek, hagyományos nagyméretű, zárható görgőkkel vagy a lábba integrált úgynevezett mikrogörgőkkel. A mikrogörgők előnye, hogy az asztalok hézagmentesen egymás mellé helyezhetők és összekapcsolhatók, és leginkább a küszöb nélküli tantermekben használhatók. A nagyobb görgők ideálisak az asztalok nagyobb távolságokra történő mozgatásához, vagy ha küszöbökön át kell őket mozgatni, és szomszédos helyiségekbe kell őket vinni.

Hogyan válasszuk ki a megfelelő iskolaszéket

A megfelelő szék döntő szerepet játszik a tanulók ergonomikus testtartásában. A széket, mely ideális esetben állítható magasságú, a tanulók életkorának megfelelően kell kiválasztani, a tanulóknak pedig saját maguknak kell beállítaniuk a magasságát az íróasztalhoz képest, egyéni igényeiknek megfelelően. Továbbá, ha lehetséges, olyan széket válasszunk, amelynek dőlése a testhez igazodik. Az ilyen szék ösztönzi a természetes mozgást, ami azt jelenti, hogy a tanulók jobban érzik magukat, és jobban is teljesítenek. 

Amikor előre dőlünk az íróasztal vagy a pad fölé, a lábunk hajlamos hátrafelé lengeni. Emiatt a középiskolai székeknek az ülés előtt és mögött is kell lennie lábtartónak, hogy tehermentesítse a törzset. A lábtartó lehetőleg állítható magasságú legyen a tanuló magasságának megfelelően.

A szék ülésmélységét is a megfelelő magassághoz kell igazítani. Ha az ülés elülső széle a térdhajlat előtt van, az ülés túl mély, és az ember kénytelen egyenes lábakkal ülni, vagy a fenekén előrecsúszni, ami gömbölyű hátat eredményez. Ha az ülés mélysége túl rövid, a lábak nem kapnak elegendő támasztékot. A megfelelő ülésmélységet a megfelelő korosztályú tanulókra szabott szék kiválasztásával érhetjük el.

Könnyű a helyes választás

Az alábbi táblázat segítségével könnyen láthatjuk, hogy a különböző korú és magasságú tanulók számára milyen székek és asztalok kombinálása az ideális.

Támogassuk a gyermekek sikerét a megfelelő osztálytermi környezet kialakításával

Ulrika Myhr, Svédország egyik vezető gyermekfizioterápiás szakértője szerint a tanulók számára természetesnek kellene lennie a jó munkahelyi ergonómiának.

"Fontos, hogy jól érezzük magunkat a testünkben. A jó ergonómia az iskolában jelentős pozitív hatással lehet a gyermekek motoros fejlődésére, tanulási képességére és testi egészségére".

Myhr egész szakmai életét a gyermekek motoros fejlődésének szentelte, és ma Svédország egyik vezető szaktekintélye ezen a területen. Okleveles gyógytornász, és mind Svédországban, mind nemzetközi szinten, többek között az Egyesült Államokban és Oroszországban kutatott és tanított. Széleskörű tapasztalattal rendelkezik a különböző korú és képességű gyermekekkel való munka terén, különös tekintettel a motoros fejlődésre és a gyermekneurológiára. Ma a "Learn to Move" nevű céget vezeti, ahol oktatóként, előadóként és tanácsadóként dolgozik, a gyermekek számára legjobbat szem előtt tartva. 

"A kutatások azt mutatják, hogy a jó motorikus készségek és a fizikai erő már 18 hónapos kortól kezdve befolyásolják a gyermek megismerését. A jó motoros képességekkel rendelkező gyermekek kognitív folyamatai sokkal gyorsabbak, és ezért jobbak a tanulási képességeik.  Továbbá kiemelkedő társadalmi-gazdasági előnyökkel is jár, mivel a hátproblémák jelentős társadalmi költségeket okoznak."

Ulrika Myhr, Svédország egyik vezető gyermekfizioterápiás szakértője

az erő hiánycikk

Myhr szerint az iskoláinkban az ergonómia sok kívánnivalót hagy maga után. Ma sok iskolát, még a közép- és felső tagozatosokat is, általános iskolai bútorokkal rendeznek be. Egyértelmű, hogy valaki, aki már majdnem felnőtt, nem fogja magát kényelmesen érezni, ha kisgyermekek számára tervezett bútorokon kell ülnie és dolgoznia.

"Van egy olyan hiedelem, hogy a megfelelő bútorok kiválasztása egy iskolába nehéz és drága folyamat, pedig nem kell, hogy az legyen. Ha a tanulók életkorából indulunk ki, az esetek 95 százalékában találhatunk megfelelő bútorokat." - mondja Myhr

Ha rosszul ülünk, gyengévé válunk, ami pedig fájdalomérzethez vezet.

"Az erő a mai gyerekek körében hiánycikk. A rossz ülés a tanulási képességet is befolyásolja. Ha félig ülsz, félig fekszel a székedben, állandóan változtatod a pozíciódat, és kényelmetlenül érzed magad, nehéz arra koncentrálni, amit a tanár mond. Ez hozzájárul az osztályteremben uralkodó nyugtalanító érzéshez is."

A TEST ÉS AZ ELME KÖZÖTTI KAPCSOLAT

"A helyes ülés a helyes testtartás fenntartásának kérdése egész nap és egész életünk során. Akinek jó a testtartása, annak a teste is jól működik. De ez nem csak a testről szól. A testtartás az ember mentális állapotát is tükrözi. Egy görnyedt testtartás egy fiatal embernél gyakran az önértékeléséről árulkodik."

A test és a lélek kapcsolatát az iskolák sokáig elhanyagolták. Ha azt akarjuk, hogy a gyerekek pozitív önértékeléssel rendelkezzenek, és a legjobb tanulási lehetőségeket akarjuk biztosítani számukra, akkor ehhez a lehető legjobb körülményeket is meg kell teremtenünk. - véli Ulrika Myhr

"Az iskolákban az olyan tantárgyak, mint a nyelvek és a matematika, magas státuszban vannak, míg a sport a lista alján végezte. Pedig a gyerekek és a fiatalok szempontjából a test mérhetetlenül fontos. Ha fizikailag 'okos' vagy, az státuszt ad, még akkor is, ha az iskolában nem teljesítesz olyan jól. Ezért azt hiszem, nagyon érdekes követni azokat az iskolákat, amelyek bevezették a pulzusedzést az órarendbe, például Sollentuna településen. Már néhány hét után észrevették, hogy nagy különbség van az osztálytermi koncentrációban, a tanulók jól esznek és alszanak, és fizikailag is aktívak."

Tippek a fizioterapeutától

A szék magasságága kulcsfontosságú

A helytelen székmagasságot mindig ellensúlyozhatjuk egy magas vagy alacsony íróasztallal. A legjobb ötlet, ha a tanulóknak állítható magasságú széket adunk, hogy ők maguk állíthassák be a számukra kényelmes magasságot. 

Válasszunk széket a dinamikus üléshez

A dönthető szék lehetőséget ad a tanulóknak, hogy válasszanak a pihenés és az aktivitás között, ugyanakkor bizonyos mértékű izomtréninget is végeznek. A tanulók egyszerűen tovább képesek ülni a dönthető székekben.

Adjunk a tanulóknak utasításokat az üléshez

A gyerekek általában nagyon gyorsan megértik a test működésének alapelveit, így motiválja őket, hogy helyesen üljenek és odafigyeljenek a testtartásukra.

Az megfelelő osztálytermi bútorok kiválasztásával tehát olyan tanulási környezetet hozhatunk létre, amely ösztönzi a tanulási folyamatot és megkönnyíti a tanárok munkáját. Ha a bútorok ergonomikusan vannak kialakítva, és rugalmasságot biztosítanak a munkamagasság és a különböző tevékenységekhez való testreszabhatóság tekintetében, az erősebb, éberebb tanulókat eredményez, akik többet tudnak elérni. A választás során pedig térjünk ki a bútorok akusztikai tulajdonságaira is. Az okosan megtervezett iskolabútorok hozzájárulhatnak a jó akusztikai környezethez is, amely csodákat tehet, a nyugodt és tanulásra ösztönző légkört alakíthat ki az osztályteremben.

1. A svéd iskolákban a Kinnarps megbízásából a Demoskop által 2016-ban végzett felmérés szerint.

Kérd segítségünket!
Az első lépéstől az utolsóig.

Egy meghatározott terméket keresel? Személyre szabott megoldást szeretnél? Vagy egyszerűen csak jó lenne többet megtudni arról, hogyan tehetnénk hatékonyabbá a munkakörnyezetedet? Lépj velünk kapcsolatba!