A JÖVŐ OKTATÁSI KÖRNYEZETEI – MILYEN TRENDEKET LÁT A KINNARPS?

ELISABETH SLUNGE

Örömmel jelentjük, hogy elkészült a Kinnarps legújabb kutatása, a Trend Report 2017. A sorozatban immár a harmadik jelentés a világban megfigyelhető különböző munkahelyi, tanulási és képzési környezetekre vonatkozó trendekkel kapcsolatos alapvető változásokat ismerteti és elemzi. Ezúttal elsősorban arra figyeltünk, mit jelentenek majd ezek a változások a tanulási környezetek szempontjából a skandináv országokban, Svédországban, Norvégiában, Dániában és Finnországban.

ELISABETH SLUNGE, DIRECTOR, GLOBAL RANGE & COMMUNICATIONS

A JÖVŐ 10 TRENDJE AZ OKTATÁSBAN

Kutatás, interjúk és a Kinnarps FutureLab-ban végzett munka alapján tíz fő trendet határoztunk meg, amelyek a sakndináv országokban az oktatási környezeteket alakítják majd a 2025-ig tartó időszakban. Mindegyik trendnek része a technológia, amely egyszerre tesz képessé minket új dolgokra és állít új kihívások elé. Emberek, akiket talán megrémisztenek az újdonságok, ugyanakkor képesek kihasználni az új lehetőségeket. Struktúrák, amelyek támogathatják vagy korlátozhatják az új technológiák társadalomra gyakorolt hatását. Az alábbiakban röviden összefoglaltuk az egyes trendeket. A teljes jelentés részletesebb leírást, valamint a jövő tanulási környezeteihez kapcsolódó érdekességeket tartalmaz. A teljes jelentés letöltéséhez regisztráljon itt!

1. TREND

METAKOMMUNIKÁCIÓ. A TELJES SZEMÉLY BEVONÁSA

A testbeszéd döntő szerepet játszik abban, ahogyan kommunikálunk, és kutatások szerint a mozgáson keresztül hatékonyabban tanulunk. Ezáltal nem csak az agy, hanem az egész test részt vesz a tanulási folyamatban. Azonban az emberek tanulásra való képessége és az, ahogyan tanulnak, nagyon változó. Ezért a tanulási környezetnek is az egyéni igényekhez alkalmazkodónak és rugalmasnak kell lennie.

 

 

2.TREND

FENNTARTHATÓSÁG

A fenntarthatóság azt jelenti, hogy minden szereplő hosszú távú nézőpontból szemléli a dolgokat. A gazdaságtól és a környezettől kezdve egészen az egyén szintjéig. Egy egészséges test, amely az elmét a lehető legjobb pozícióba helyezi egy alaposan átgondolt tanulási környezetben, segít abban, hogy a tanulás hosszú távon fenntartható legyen.

 

 

3.TREND

"DIGILEARN". DIGITÁLIS TANULÁS

Az iskolák digitalizációja lehetővé tette a kölcsönhatást küldő és címzett között. Manapság pedig már olyan új eszközökkel is találkozunk, amelyek személyessé tehetik a tanulást, és a tanulás akár távolról is, szinte bárhol lehetséges. A tanulási környezetnek lehetővé kell tennie a digitális technológia adta lehetőségek kiaknázását, ugyanakkor alkalmasnak kell lennie arra is, hogy megakadályozza a tanulók figyelmének elkalandozását.

 

4. TREND

"DIGITEACH". DIGITÁLIS TANÍTÁS

Ma már olyan technológiai megoldásokkal találkozhatunk, amelyek képesek merőben megváltoztatni a tanár szerepét az egyre inkább digitalizálódó jövőben. Az oktató robotok, a mesterséges intelligencia és a tanárok digitális átvitele földrajzi határtól függetlenül immár nem tartoznak a tudományos fantasztikum körébe

 

 

5.TREND  

EGYÉNI IGÉNYEK TÖMEGMÉRETEKBEN 

Egyre nagyobb az igény a személyre szabott tanulási pályákra, ugyanakkor a pedagógusoknak, oktatásszervezőknek gondoskodniuk kell arról is, hogy az oktatás pénzügyileg megvalósítható legyen. Erre a kihívásra válaszol az egyéni igények tömegméretekben történő kielégítése, más szóval a diákok igényeihez igazodó (online) kurzusok tömeges előállítása.

 

 

6. TREND

MINDENBŐL A MAXIMUMOT. ÖNMEGVALÓSÍTÁS GYERMEKEINKEN ÁT

A gazdag országokban, amelyekben élünk, a szülők gyermekeiken keresztül valósítják meg önmagukat– és nagyon fontos számukra, hogy megvédjék őket mindentől, ami árthat nekik. Ez az iskola által támasztott követelményekre is érvényes. Manapság az iskolákban egyértelműen a „vevőnek mindig igaza van” szemlélet uralkodik, ami komoly nyomást gyakorol az oktatási intézményekre.

7.TREND

GLOBÁLIS TANULÁSI HÁLÓZAT. AZ EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS A TANULÁS ÚJ MÓDJAI

A globalizáció térhódításával a kurzusok, a tanárok és a diákok a világ bármely részéről érkezhetnek, így új oktatási hálózatokat alkothatnak. A régi hierarchiák átalakulnak: a fiatalok tanítják az időseket és viszont. Határok nélkül találkozhatunk.

8.TREND 

ÚJ VALÓSÁGOK. MULTISZENZOROS TANULÁS VIRTUÁLIS VÍVMÁNYOKON KERESZTÜL

Egyre nagyobb teljesítményű számítógépek segítenek bennünket alternatív, és valóban „jobb” valóságok létrehozásában, amelyek hatásos új eszközökké válnak az osztályteremben. Ezen kívül hatalmas mennyiségű adatot tudunk összegyűjteni a körülöttünk zajló eseményekről– ezek az információk fokozhatják és irányíthatják ezeket az erőforrásokat.

9.TREND

ÚJ ÖKOSZISZTÉMÁK A TANULÁSHOZ

A diákok már nem érik be a hozzájuk legközelebb eső iskolával. Ehelyett egy konkrét oktatási csoporttal vagy módszerrel kívánnak dolgozni. A vállalatok is bekapcsolódnak, kapcsolatokat hoznak létre iskolákkal és diákokkal és teljes tanulási ökoszisztémákat alakítanak ki.

10.TREND

AZ IQ-TÓL AZ SQ-IG. A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK JELENTŐSÉGE

A siker egyik kulcsfontosságú eleme már hosszú ideje a magas IQ. Ma már a „szociális intelligencia" is legalább ugyanolyan fontos feltételnek számít a siker eléréséhez. Ugyanakkor lényeges a kreativitás és az innovációs képesség is, mind az iskolákban, mind pedig a társadalom egészében.

SZERETNÉ TUDNI, MIT TARTOGAT A JÖVŐ?

TÍZ ERŐTELJES TRENDET LÁTUNK, AMELYEK MEGVÁLTOZTATJÁK MAJD OKTATÁSUNKAT ÉS A TANULÁSI KÖRNYEZETEKET. EZEKET MUTATJUK BE’TREND REPORT’ JELENTÉSÜNKBEN. REGISZTRÁLJON ITT, ÉS ELKÜLDJÜK ÖNNEK A  KIADVÁNYT.  

Vegye fel velünk a kapcsolatot!