Ülő / álló munkavégzés

Home office-ban dolgozol és mindened fáj? Állj fel!

Kezeket fel, kinek fáj jobban a nyaka és a háta 2020 óta?  Ennek nem csak az az oka, hogy rosszul ülsz, hanem az is, hogy kevesebbet állsz és talán kevesebbet is mozogsz, és ez nagyobb probléma, mint gondolnád.

Az utóbbi években már rengeteget lehetett olvasni arról, hogy a folyamatos ülőmunka károsan hat az emberi testre. Azóta viszont a fél ország home office-ba vonult, ahol még azok a körülmények sem állnak rendelkezésre, mint egy átlagos irodában.

A top öt betegség, amit az ülőmunka okozhat

Anélkül, hogy felesleges pánikot keltenénk, muszáj kitérni arra, hogy a folyamatos (és rossz!) ülés milyen problémákat okoz, rosszabb esetben milyen betegségek hátterében állhat. A befagyott vállak, merev nyak és púpos hát mellett ugyanis a súlyos gerincbántalmak, az agyvérzés, a szívinfarktus, a szívnagyobbodás és a vesebetegségek kockázatát is erősen megnöveli a napi 8-10 órás ülés – figyelmeztetnek a Semmelweis Egyetem ETK Fizioterápiai Tanszékének oktatói. Az állandó és hosszantartó ülés többek között a keringésnek sem tesz jót, és akár trombózishoz is vezethet – ahogy a maratoni repülőutak esetében már többször felhívták erre a figyelmet.

A legrosszabb eseteken kívül is még rengeteg rossz hatással kell szembenézni, hiszen a folyamatos hát, váll vagy akár derékfájdalom miatt már nehezebben mozog az ember, a mozgáshiány és a fájdalom rossz közérzetet, depressziót és elhízást is eredményezhet. Drasztikusan csökken a produktivitás, elvész a motiváció, ezért nő az egyes feladatokkal eltöltött idő. Így még többet kell ülni a gép előtt.

Állj, mozogj, sétálj

A szakemberek a dinamikus testhelyzetű munkavégzésben látják a probléma megoldását. Ennek az a lényege, hogy a nap folyamán többször váltogatjuk az ülést, az állást és a mozgást.  A változtatás kapcsolódhat egy előre meghatározott időintervallumhoz is, (pl. óránként váltogathatsz), illetve kapcsolódhat munkafázisokhoz is.

Bonyolultnak tűnik, pedig nem az. Ha a napod jelentős százalékát az online meetingek teszik ki, akkor gond nélkül végezheted ezeknek egy részét állva is, a konferenciahívások közben sétálhatsz. Ha megiszol egy kávét, idd meg állva, sőt, az e-mailek átolvasásához sem kell feltétlenül ülni.

Pro tippünk: az ülő / álló asztal!

Ha tényleg komolyan foglalkozol az egészségeddel, akkor két bútort feltétlenül szerezz be. Az egyik egy olyan munkaszék, ami lehetővé teszi, hogy helyes testtartással ülj, a másik pedig az ülő / álló asztal, amivel pedig probléma nélkül megvalósíthatod a dinamikus munkanapjaidat, ráadásul ergonomikus munkakörülményeket teremthetsz vele a home office-ban is.

Az ülő / álló asztalok abszolút előnye, hogy akár többen is használhatjátok egymástól függetlenül vagy eltérő funkcióval mégis mindig tökéletes magasságú lesz, így segíti a helyes testtartást, komfortos munkakörülményeket teremt.

Az ülő / álló asztalok kínálatában ma már rengeteg kivitel és felszerelés létezik, a legtöbbet elektronikusan lehet állítani, a legújabbakat pedig személyre lehet szabni: az előre beállított optimális magasságra emlékezni fog az asztalod akkor is, ha többen használjátok egyszerre.

Az ülő / álló asztalok kínálatában ma már rengeteg kivitel és felszerelés létezik, a legtöbbet elektronikusan lehet állítani, a legújabbakat pedig személyre lehet szabni: az előre beállított optimális magasságra emlékezni fog az asztalod akkor is, ha többen használjátok egyszerre.

A Kinnarpsnál két különböző típust is találsz.  Ha komolyabban érdekelnek az ülő / álló asztalok, itt veheted fel velünk a kapcsolatot.

Így dolgozz állva!

Mielőtt vásárolnál egy alsóhangon 150 ezer forintos új asztalt, tisztázzuk, mit is értünk álló munkavégzés alatt. Egy kis kreativitással magad is össze tudod eszkábálni a megfelelő megoldást.

·         Először is állj fel, húzd ki magad kényelmes testhelyzetbe.

Ez lesz a kiindulópont az álló munkavégzésedhez, hiszen most az a fontos, hogy álló helyzetben jól érezd magad, és minden mást, a monitort, az asztallapot, billentyűzetet és mindent, amit karnyújtásnyira el kell érned, ehhez a szinthez kell igazítani.

·         Viselj lapos sarkú cipőt vagy dolgozz mezítláb.

A lábboltozat megfelelő stabil tartását kell támogatnia a cipődnek, így nem lehet túlságosan párnázott vagy túlságosan lapos se, a nagyon magassarkúban viszont instabil lesz a tartásod. Legyen rugalmas és hagyjon elég helyet a lábujjaknak is. Mezítláb nagyon kényelmes dolgozni, ehhez viszont puha és vastag szőnyegre lesz szükséged.

·         Elő a sámlival!

Ha ácsorogtál már bárpult mellett, hol egy dedikált lábtartó húzódik végig, akkor ismerős lehet a mechanizmus. Nagyon kényelmes és pihentető, ha az egyik lábadat fel tudod tenni valahová, ami így megtámasztja a medencédet és automatikusan jobb tartást biztosít. Kísérletezz nyugodtan a magasságokkal.