A jövő iskolabútorainak mozgásra kell ösztönözniük
A testmozgás elősegíti a tanulást
Az Északi Miniszterek Tanácsának jelentése szerint a svéd iskolások 68%-a nem mozog aktívan. De remélhetőleg ez a jövőben változni fog. A Kinnarps trendjelentése a jövő tanulási környezetéről, amelyet a skandináv országok és Finnország szakértőivel együttműködve dolgozott ki, azt jelzi, hogy a tanulási folyamatban egyre nagyobb szerepet fog kapni az egész testet igénybe vevő mozgás. A Learn BNB az egyik olyan trend, amely jelentős hatással lesz a skandináv iskolákra. Ez a tendencia azért fontos, mert a saját test irányításának képessége megkönnyíti az intellektuális tevékenységeket. A "test és elme általi tanulás" koncepciója azt jelenti, hogy az egész testet be kell vonni a tanulási folyamatba. A skandináv iskolákban egyre elterjedtebbé váló tantermi tornatermek és csendes bútorok is ennek a trendnek a jelei.
"A fizikai aktivitás nemcsak az egészségünkre van pozitív hatással, hanem rövid és hosszú távon javítja a kognitív képességeket is. Életünk első 20 évét tanulással töltjük. Ezért az iskoláknak van a legnagyobb lehetőségük arra, hogy befolyásolják a fizikai aktivitás szintjét, és elősegítsék a gyermekek és fiatalok egészséges életmódbeli szokásait. Ezt megtehetik akár a fizikai aktivitásra ösztönző tanulási környezet kialakításával, vagy azzal, hogy rövid tornaszüneteket vezetnek be a tanórákon" - mondja Daniel Berglind, a svédországi Karolinska Egyetemi Kórház kutatója.
Technológia és belsőépítészet
A Learn BNB trend új követelményeket támaszt a termékekkel és a terekkel szemben, amelyeknek csendesnek kell lenniük, miközben elősegítik a mozgást. Jó megoldás például a hangelnyelő anyagokból készült hintaszékek, de a megfelelő teremakusztika sem elhanyagolható. A jelentés azt is jelzi, hogy a technológia és a tárgyak internete (IoT) a jövőben olyan érzékelőkkel fogja támogatni az aktivitást az osztálytermekben, amelyek áthelyezik a bútorokat, és mozgásra ösztönzik a diákokat, ha hosszú ideig egy helyben ülnek. A Learn BNB koncepció fő célja a tanulási terek dinamikájának és a mozgás mennyiségének növelése a tanulási élmény javítása érdekében. Ezért fontos, hogy a belsőépítészet lehetővé tegye a tér könnyű alkalmazkodását az egyes tanulókhoz, a csoportokhoz és a különböző tanulási stílusokhoz.
"Ahogyan sok munkahelyen is olyan bútorokat szerelnek fel, amelyek mozgásra ösztönöznek, úgy az osztálytermekben is csökkenteni kell a diákok túl hosszú ideig tartó ülését és mozdulatlanságát. Megnövekedett az igény a mobil bútorok, a hangelnyelő tervezési elemek és az olyan székek iránt, amelyek lehetővé teszik, hogy a tanulók zaj nélkül mozogjanak. Az elkövetkező években sok fejlesztés lesz az iskolai belső terek terén” - nyilatkozta Anders Larsson, a Kinnarps Next Education koncepciómenedzsere.
1.
Szünetek
Osztálytermi szünetek rövid gyakorlatokhoz az osztályteremben, amelyeket a tanulók extra felszerelés nélkül is el tudnak végezni.
2.
Osztálytermi tornatermek
A tanteremben vagy annak közelében lévő, mozgásra ösztönző felszereléssel és instrukciókkal ellátott termek.
3.
Elektromosan állítható magasságú íróasztalok
Ezek lehetővé teszik a tanulók számára, hogy váltogassák az ülő és az álló testhelyzetet.
4.
Mobil bútorok
A kerekes bútorokkal, például székekkel, puffokkal és válaszfalakkal az osztályterem könnyen és gyorsan átrendezhető és egy adott tevékenységtípushoz, például csoportmunkához igazítható.
5.
Írófelület
A falak, asztalok és táblák, amelyekre írni lehet, kreatív gondolkodásra és több mozgásra ösztönzik a tanárokat és a diákokat.
Feladat: a tanulók igényeinek kielégítése
Irodáink és munkahelyeink folyamatosan változnak. Az irodai belsőépítészeti trendek elválaszthatatlanul kapcsolódnak az ergonómiához, és úgy vannak kialakítva, hogy a dolgozókat hatékonyabbá és kreatívabbá tegyék. Életünk számos területén természetes fejlődés tapasztalható, míg a legtöbb iskolában mintha megállt volna az idő. "A technológia változott, de az osztálytermek még mindig ugyanúgy néznek ki. Az asztalok sorban állnak a táblával szemben. Az egyik kevés különbség, amit az általunk meglátogatott iskolákban látunk, hogy a diákok kezében egyre gyakrabban van táblagép, nem pedig toll" - mondja Anders Larsson. A legmagasabb szintű iskolák egyre inkább megkérdőjelezik a hagyományos térbeli mintákat, és ezáltal megfelelnek a diákok igényeinek. A rugalmas tantermek, a különböző feladatokat támogató és a gyerekeket mozgásra ösztönző bútorok növelik a jobb munka és együttműködés esélyét. A cél az, hogy a tanulási folyamatot a tanulók egyéni igényeihez igazítsák. "Lehet, hogy könnyebb felfedezni a könyv tartalmát, amit reggel olvasol, egy puha kanapén vagy szőnyegen, mint egy kemény, kényelmetlen széken. Mindenki másképp tanul. Vannak, akik alacsony székben ülve tanulnak a legjobban, mások magas székben. Vannak olyan emberek is, akik könnyebben koncentrálnak, ha a külső ingerek hatása csökken, például ha a fallal szemben ülnek, vagy ha a tanulási területüket egy válaszfallal elszigetelik. Fontos, hogy ezt a tudást bevezessük az iskolai tantermekbe, arról nem is beszélve, hogy ennek már régen meg kellett volna történnie." - folytatja Anders.
Különféle terek berendezése
Fontos megfigyelés, hogy sok gyermek biztonságban érzi magát a szoba sarkában ülve. Ez abban is megmutatkozik, ahogyan a tanulók az órán kiválasztják az ülőhelyüket. Ezért fontold meg, hogy olyan tantermet alakíts ki, amelynek négynél több sarka van. Ezt akusztikus válaszfalak, magas háttámlájú székek és gurulós szekrények használatával lehet elérni, segítségükkel extra tereket alakíthatunk ki. Az osztálytermekben különböző funkciójú zónák is kialakíthatók. Az iskolákban más területek is vannak, amelyeket hatékonyabban ki lehet használni. Miért korlátozódjon az étkezde csak egy étkezőre? Egy unalmas folyosó is válhat az aktív szabadidő eltöltésének helyszínévé? Hogyan lehet teret teremteni a spontán találkozók és az informális tanulás számára?
Befolyásolhatja-e a szék és az íróasztal a tanulmányi teljesítményt?
Sok okos módja van annak, hogy a mozgást természetesen beépítsük a mindennapi tanításba. Ha az osztályteremben eklektikusan állítható magasságú asztalokat helyezünk el, a diákokat arra ösztönözhetjük, hogy a feladatok során felálljanak. Ez nem csak jó, de gyakran a legegyszerűbb módja annak, hogy a gyerekeket mozgásra ösztönözzük. Az is fontos, hogy a tanulóknak különböző módokon tegyük lehetővé a feladatok elvégzését: egész osztályban, csoportokban vagy egyénileg dolgozva. Ezért a belső kialakításnak funkcionálisnak és rugalmasnak kell lennie, hogy lehetővé tegye a különböző helyzetekhez és igényekhez való alkalmazkodást. A guruló székek és asztalok megkönnyítik az új konfigurációk kialakítását. A kihívást azonban az jelenti, hogy elkerüljük a zajos környezet kialakítását. A több aktivitás nem jelenthet több zajt. Az egyik megoldás a megfelelően hangszigetelt padló, ahol a hintaszékek vagy fotelek szabadon használhatók. Az ergonomikus iskolai székek nemcsak a felhasználó igényeihez alkalmazkodnak egy állítási rendszer segítségével, hanem görgőiknek vagy hintázó képességüknek köszönhetően arra ösztönzik a diákokat, hogy még ülve is aktívak legyenek. A gyermekek különböző magasságához is könnyen hozzáigazíthatók.
Kinnarps Next Education®
"Olyan tereket is kialakítunk, ahol le lehet ülni a sarkokban és a puha, kényelmes bútorokkal berendezett helyeken - ez a biztonság érzetét kelti."
Christer Holger, a Skapa Iskola alapítója
Szeretnél többet megtudni arról, hogyan dolgozunk a tevékenységalapú tanulási környezetekkel?
KINNARPS NEXT EDUCATION® - kutatás, stratégiák és tanácsok az ideális tanulási környezet kialakításához. Folyamatunk különböző eszközöket és műhelyformátumokat használ a jelenlegi helyzet elemzésére, az igények diagnosztizálására és annak meghatározására, hogy milyen jövőbeli tanulási környezetre van szükség. Együtt olyan egyedi tanulási teret hozunk létre, amely a jövőbeli felhasználók igényei és követelményei köré épül. Ez a módszer az aktív tanulás terének megteremtésére szolgál.