A Kinnarps kék teherautó koncepciója – mellyel hozzájárulunk az irodák és az iskolák fenntartható környezetéhez
„Az egész koncepció azért jöhetett létre, mert a Kinnarps alapítója a kezdetektől ezt víziót szem előtt tartva dolgozott. Manapság egy ilyen távoli jövőkép túl nagy kihívást jelentene a munkaerőt és a pénzügyeket tekintve.”
Ingemar johansson, Kinnarps
A Kinnarpsot Evy és Jarl Andersson alapította 1942-ben. A Kinnarps már az '50-es években befektetett az első bútorszállító járművébe. Látták, hogy milyen előnyei vannak annak, ha saját maguk gondoskodnak a termékeik szállításáról. A saját szállítmányozással kontrollálni tudták a szállítási időt, az útvonalakat, a költségeket és végül, de nem utolsó sorban, az ügyfelek számára nyújtott szolgáltatásokat – ezzel biztosítva, hogy az ügyfél új irodájába vagy iskolájába szánt bútorokat a megfelelő módon, a megfelelő helyre szállítsák le. Ebből lett aztán a Kinnarps saját szállítmányozási vállalkozása a kék teherautókkal, amelyet ma úgy ismerünk mint a „kék teherautó koncepció”. A kék teherautó koncepció adja az egyedülálló, fenntartható és környezetbarát logisztikai rendszer gerincét, ahol is a Kinnarps birtokolja és irányítja a láncolat minden egyes tagját.
„A '90-es években Evy és Jarl fia, Assar Jarlsson, tovább finomította a koncepciót, és kidolgozott egy ügyes eljárást a termékek felrakodására és csomagolására. A teljes logisztikai lánc és minden teherautó a saját bútorainkra optimalizált, így a rendszer igen hatékony.” – fejtette ki Ingemar Johansson, a Kinnarps logisztikai vezetője.
A közterek és intézmények bútorai esetén a megoldás egyedülálló. Ma a Kinnarps logisztikai csapata hozzávetőlegesen 100 főt foglalkoztat, akik közül tizenöten dolgoznak a stratégiai- és tervezési részlegen, a többiek pedig a rakodásért felelnek.
Hatékony csomagolás, környezetbarát megoldás
A kék teherautó koncepcióját a józan ész inspirálta. A fenntarthatóság, a gazdaságosság és az ügyfél számára nyújtotta előnyök kéz a kézben járnak, és ebből a Kinnarps és az ügyfél fenntarthatósági törekvése is egyaránt profitál.
A logisztikai lánc teljes egészében megrendelésalapú. Amikor leadnak egy megrendelést, a szállítási idő és a földrajz figyelembe vételével megtervezzük a teherautók útvonalát és felrakodását. Emellett egy speciális program megtervezi, hogyan kell a bútorokat felrakni a teherautóra úgy, hogy az helytakarékos legyen – valahogy úgy, mintha tetriseznénk. Munkaasztalok, munkaszékek, irodaszékek, tárolóegységek – a rendszer pontosan tudja, hogyan kell az egyes bútorokat elrendezni ahhoz, hogy minél több felférjen a teherautóra.
„Ily módon teherautóink minden egyes alkalommal 100%-ig feltölthetők irodabútorokkal. Emellett az »elsőként kirakodandót rakodjuk be utoljára« elvet is követjük.” – mondta el Johansson.
„Miután a kék teherautók végeztek az ügyfeleknél, visszafelé jövet megállnak a Kinnarps beszállítóinál és anyagot hoznak a gyártáshoz. Vagyis a visszautak során a teherautók kihasználtsága kb. 50%-os. Ily módon minimalizáljuk az üresjáratot és ezáltal csökkentjük a CO2-kibocsátásunkat és irodabútoraink ökolábnyomát.”
Bútorok minimális csomagolással
Minden teherautón két Kinnarps rakodómunkás dolgozik. A kiszállításkor ők cipelik a bútorokat a helyszínen, valamint ők csomagolják ki és szerelik össze őket. A cél, hogy a bútor gyorsan és hatékonyan a helyére kerüljön az ügyfélnél, és a művelet minél kevesebb fennakadást okozzon.
A hagyományos csomagolás helyett mi pokrócokat és kartonlapokat használunk a bútorok megóvására. A pokrócokat és a kartonlapokat ezután még számtalanszor újrahasználjuk. Ez azt jelenti, hogy konténerenként vagy teherautónként 270 kg csomagolóanyagot (pl. kartondobozt) spórolunk meg. Ez egyrészt hatékony módszer a Föld erőforrásainak megóvására, másrészt az ügyfélnek se kell vesződnie a csomagolóanyaggal.
A Kinnarps fenntartható szállítmányozásának előnyei a környezetvédelem szempontjából
-
A hatékony csomagolásnak köszönhetően a Kinnarps 50%-kal több bútort szállít a kék teherautó koncepció keretein belül, mint a többi piaci szereplő
-
A Kinnarps konténerenként legalább 270 kg csomagolóanyagot spórol meg azáltal, hogy pokrócokat használ a termékek szállítás közbeni védelmére
-
A Kinnarps kék teherautói gázolaj-bioüzemanyag keveréket használnak, ami által 40%-kal alacsonyabb a szén-dioxid-kibocsátásuk
A Kinnarps környezetbarát kék teherautó koncepciójának az ügyfél számára nyújtotta előnyök
-
Teljesítéskor teljes körű megoldást nyújtunk
-
A piaci átlagnál 50%-kal gyorsabban végezzük el a telepítést
-
A kézbesítéskor és a telepítéskor minimális mértékben zavarjuk meg a munkát az ügyfélnél
A Kinnarps gázolaj-bioüzemanyag keveréket használ a szállításhoz
Kék teherautó koncepciónk jelenleg a skandináv országokban, valamint Belgiumban és az Egyesült Királyságban él. Rakodómunkásaink ismerik a környezetbarát vezetés módját, saját műhelyeink pedig biztosítják, hogy a teherautók mindig kiváló állapotban legyenek és megfelelő legyen az abroncsnyomás.
„Teherautóflottánk közel 50 járműből áll, amelyeknek legalább a fele Euro 6 besorolású, a maradék pedig Euro 4 és Euro 5 besorolású, amelyeket fokozatosan vezetünk ki.” – ismertette a helyzetet Ingemar Åberg, a Kinnarps flottavezetője.
„Úgy döntöttünk, hogy teherautóinkat gázolaj-bioüzemanyag (HVO) keverékkel üzemeltetjük; ez utóbbit többek között a svéd erdőiparból származó hulladéktermékekből állítják elő. Ily módon 40%-kal tudtuk csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátásunkat, ami fontos része a fenntarthatóság iránti elkötelezettségünknek.”
Az álmunk az volt, hogy a teherautók üzemanyaga 90 vagy 100%-ban megújuló energiaforrásból származzon
„Az igazság azonban az, hogy ez a fajta üzemanyag valódi ritkaság. Az új, svédországi dízelemisszió-csökkentési törvény 2018. július 1-jén lép hatályba, ami valószínűleg azzal fog járni, hogy mi és mindenki más, aki gázolaj-alternatívákat próbál meg használni, nem fog elég mennyiséghez jutni.”
Åberg úgy gondolja, hogy Európa legnagyobb városaiban található környezetvédelmi zónák és a dízelüzemű autók kérdése ebben a kontextusban jórészt a személyautókat érintő probléma.
„A bioüzemanyaggal kevert gázolaj kiváló választás, ha a cél a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése. A környezetvédelmi zónákban csökkenni fog a káros részecskék mennyisége. A haszongépjárművek behajtása már évek óta korlátozva van ezekben a zónákban, ezért kidolgoztunk olyan eljárásokat, melyek keretén belül Euro 6 besorolású teherautókat használunk ezeken a területeken.”
Dízel – fenntartható üzemanyag?
Lehet a dízel fenntartható alternatíva azok számára, akik csökkenteni szeretnék a szén-dioxid-kibocsátásukat? És milyen egyéb megoldások léteznek? Anette Rydén, a Preem Key Account Managere és Eva Clintenell, a vállalat termékspecialistája válaszolt a kérdéseinkre.
Milyen dízelalternatívák léteznek, ha a cél a környezettudatos szállítmányozás?
Manapság sokféle alternatíva közül lehet választani. Az úgynevezett zsírsav-metil-észter (FAME) termékcsoport különböző növényi olajokon alapul, úgymint szójaolaj, repceolaj vagy kukoricaolaj. Ezek közül a legtöbben talán a repceolaj-metilésztert (RME) ismerik. A „biodízel” kifejezés ezt az üzemanyagtípust takarja. A biodízel és a hagyományos dízel kémiai összetétele eltérő, ami kétségtelenül korlátozza a járművekben való felhasználást. A járműbeszállítók általában legfeljebb 7%-nyi biodízelt engedélyeznek az üzemanyag-keverékben. Ha a flottát 100%-ban biodízellel szeretnénk üzemeltetni, akkor a járműveket ennek megfelelően át kell alakíttatni és jóvá kell hagyatni a járműbeszállítóval. Jelenleg csak a nagyteherautók kapják meg erre az engedélyt.
Egy másik lehetőség, ami nem igényel egyedi járműveket, az a gázolaj-bioüzemanyag keverék, más néven HVO. A HVO hidrogénezett növényi olaj, amit hulladéktermékekből nyernek, és amit például az erdőipar tud biztosítani. A HVO kémiai szerkezete nagyrészt azonos a fosszilis gázolajéval, vagyis a hagyományos teherautók is üzemeltethetők ezzel a fajta üzemanyaggal – és ilyet használ a Kinnarps is. Abban az esetben azonban, amikor az üzemanyag nem felel meg a mindenkori dízelnormának, engedélyre lehet szükség a jármű beszállítójától. Mi a Preemnél az általunk használt gázolaj-bioüzemanyag keveréket úgy hívjuk, hogy „Evolution”. Ez a standard gázolaj mellett 7% FAME-t és legfeljebb 43% HVO-t tartalmaz. A HVO tallolaj alapú, amely a svéd erdő- és rostiparból származik. Elméletben lehetséges, hogy a keverék nagyon nagy arányban tartalmazzon HVO-t. Minél magasabb a keverék HVO-tartalma, annál alacsonyabb a jármű szén-dioxid-kibocsátása.
"A gyarapodó erdők elnyelik a szén-dioxidot és gyorsan regenerálódnak, csökkentve ezáltal a környezeti hatást. Így a gázolaj és bioüzemanyag-keverék egy jó, fenntartható üzemanyag-alternatíva.”
Mi a gázolaj-bioüzemanyag keverék célja környezetvédelmi szempontból?
„Valójában a kőolaj is növényalapú. Ám a kőolaj több millió évet töltött a föld alatt, vagyis a ciklusideje viszonylag hosszú ahhoz képest, hogy milyen rövid idő alatt elhasználjuk. Ez pedig felborítja az egyensúlyi állapotot. A HVO megújuló nyersanyagon alapul, ami a mi esetünkben a svéd erdőkből származik. A gyarapodó erdők elnyelik a szén-dioxidot és gyorsan regenerálódnak, csökkentve ezáltal a környezeti hatást. Így a gázolaj és bioüzemanyag-keverék egy jó, fenntartható üzemanyag-alternatíva.”
Milyen hatással lehet a svédországi dízelemisszió-csökkentési törvény?
2018. július 1-én hatályba lép Svédországban a dízelemisszió-csökkentési törvény. Ez azt jelenti, hogy minden üzemanyag-beszállítónak csökkentenie kell az üvegházhatású gázok kibocsátását oly módon, hogy bioüzemanyagot kell keverniük a benzinbe és a gázolajba. A gázolaj esetén a csökkenés mértékének 19,3%-nak kell lennie. Ha a beszállító, vagyis például a vállalatunk, nem teljesíti ezt az előírást, súlyos büntetéssel kell számolnia. Ez azt jelenti, hogy a jelenleg rendelkezésre álló HVO-ra mind szükségünk lesz a dízelemisszió-csökkentési törvénynek való megfeleléshez. A HVO azonban már most is ritka erőforrás, így a törvény eredményeképp ügyfeleink számára nem áll majd rendelkezésre annyi HVO 100, mint most. A HVO igen népszerű Svédországban: ami azt illeti, Svédország hasznosítja a világ HVO-termelésének 30%-át. A svédországi dízelemisszió-csökkentési törvény az erőforrások újraelosztásával fog járni, azonban ahhoz, hogy még több fenntartható, bioüzemanyaggal kevert gázolajat tudjunk előállítani, új gyártóüzemekre és jobb nyersanyag-hozzáférésre van szükségünk.
Eva Clintenell, Product specialist
Anette Rydén, Key Account