Az iroda hatása a tehetségek bevonzására. Egy whitepaper arról, hogy az iroda milyen szerepet játszik a tehetségek megtartásában és toborzásában. Azoknak szól, akik HR-területen dolgoznak, vezetői pozícióban vannak, vagy más olyan szerepet töltenek be, ahol emberekért, munkakörnyezetért és eredményekért viselnek felelősséget.

Öt generáció egy munkahelyen: a súrlódásból erőforrás

Hamarosan öt generáció fog együtt dolgozni – a Baby Boomerstől az Alfa generációig. Máshonnan jönnek, más szokásokkal és elvárásokkal. Ez okozhat súrlódást – de komoly lehetőség is rejlik benne azoknak, akik képesek az eltéréseket erőforrássá alakítani.

Mi választ el – és mi köt össze – generációkat?

A feszültség ritkán ered az értékekből. Gyakrabban abból, ahogyan dolgozunk.

  • A Z és Alfa generáció, illetve a fiatalabb Y generáció gyors digitális áramlásban nőtt fel, folyamatos technológiai hozzáféréssel. Rugalmasságot, világos célt és beleszólást várnak el.
  • Az idősebb Y, az X és a Baby Boomers gyakran más pályán szocializálódott: világosabb hierarchiák, kötöttebb időrend és strukturáltabb folyamatok között.

Könnyű látni, hogyan vezethet ez súrlódáshoz a napi kommunikációban, meetingkultúrában vagy az onboarding során. Félreértések, akadozó együttműködés, elvesző hallgatólagos tudás.

Mégis sok a közös: például a „jelentőséggel bíró munka” és a „jó kollégák” mind a fiatalabbak, mind az idősebbek számára fontosabbak a fizetésnél munkahelyválasztáskor (McKinsey, 2023). A célok hasonlók – az út különbözhet.

Hogyan lesz erőforrás a korkülönbség?

A generációk közti hidak építése kézzelfogható hasznot hoz. Kutatások szerint a vegyes korösszetételű csapatok innovatívabbak. Ehhez azonban „generációs intelligenciát” kell fejleszteni – bátorítva az egymás megértésére irányuló erőfeszítést (PwC, 2024).

Bevált módszer a fordított mentorálás (World Economic Forum, 2020): fiatalabb–idősebb párok tanulnak egymástól. A fiatalabbak digitális készségeket, friss nézőpontokat és új eszközöket hoznak; az idősebbek tapasztalatot, kontextust és hosszabb távú gondolkodást.

Fontos, hogy a generációs sokszínűséget a hibrid stratégia is erősítse. Érdekesség, hogy a legfiatalabb Z generáció (18–24 év) tölti a legtöbb időt az irodában (McKinsey, 2025) – pályájuk elején hálózatot építenek és iránymutatást keresnek, amit csak akkor kapnak meg, ha a tapasztaltabb kollégák is fizikailag jelen vannak.

Illustration-generations.jpg

A fizikai környezet szerepe

A munkahely kulcseszköz ahhoz, hogy minden korosztály jól érezze magát. Különböző igényeket és munkastílusokat kell támogatnia – például rugalmas, egyénre szabható berendezéssel.

Ugyanilyen fontosak az egyértelmű irányelvek – meetingkultúra, kommunikáció, a fizikai környezet használata. Ez teremti meg az azonos esélyeket a csúcsteljesítményhez, és segít kiaknázni a kulturális és generációs különbségekben rejlő potenciált.

Kíváncsi arra, hogyan erősítheti az iroda a munkáltatói márkát?

Az „Az iroda hatása a tehetségek bevonzására” című tanulmányban további betekintéseket és gyakorlati lépéseket talál, amelyek elősegítik a jóllétet, fokozzák az elkötelezettséget és eredményeket hoznak.

Töltse le innen

Források

McKinsey. (2023). Debunking age stereotypes in the workplace

McKinsey. (2025). The shift to hybrid and flexible work in real estate

PWC. (2024). The value of age-diversity

World Economic Forum. (2020). Why we need different generations in the workplace