VR technológia a jövő tantermének kialakításához
Hogyan lehet megtapasztalni az jövő tanulási környezetet, mielőtt még valósággá válna? 2021 tavaszán a Kinnarps részt vett egy projektben a stockholmi University of Arts, Crafts & Design leendő belsőépítészével, Hebba Lejon-nal közösen, hogy választ kapjanak a kérdésre. Tizenhárom évnyi matematika- és természettudományi tanári tapasztalattal, valamint didaktikai kutatások során szerzett tudással Hebba nagyszerű rálátással rendelkezik az iskolai fizikai környezettel kapcsolatos kihívásokra. Szakdolgozatában a jövő tantermeinek VR-technológia segítségével történő alakításának lehetőségét, valamint a VR tervezőmunkára gyakorolt hatását vizsgálta.
"A fizikai környezet az osztályteremben aktuális és releváns téma. Valójában ezek a környezetek nem tartottak lépést a fejlődéssel, fel kell őket zárkóztatni a mai tanításhoz. A kutatások szerint a fizikai munkakörnyezet olyan eszköz, amely 16 százalékkal javíthatja a tanulást. Izgatottan várom a projektet!”
A projekt egy Svédországban építendő új iskola tervrajzait tartalmazta. Ezek alapján kiválasztottak egy osztálytermet, amelyről a Hebba virtuális modellt készített. Ezután a tanárokkal, az iskola vezetőivel és a diákokkal együttműködve fejlesztették ki az osztálytermi környezetet. Egy workshopon megvitatták, hogy milyen igények vannak és milyen tevékenységeket kell támogatnia az osztályteremnek.
Hebba az osztályteremmel kapcsolatos elképzeléseit saját tanári tapasztalatai alapján magyarázza:
"Mindenekelőtt olyan tantermet akartam létrehozni, amely támogatja a diákok közötti közös tanulást és tudáscserét, valamint a diákok találkozására összpontosít. A kutatások azt mutatják, hogy a diákok egymástól tanulnak a legjobban. Ezek alapján olyan fizikai tanulási környezetet kell teremtenünk, ahol a diákok találkozhatnak. Ahelyett, hogy sorban ülnének és a tanárra néznének előre, az osztálytermet a diákok számára kialakított ülő- és állóhelyiségek szigeteivel rendeztük be. Nincs 28 egyforma szék vagy 28 egyforma asztal. A gyerekeknek különböző igényeik vannak. Néha állni akarnak, néha ülni. Vannak olyanok is, akik szeretnek a földön fekve dolgozni, így ezt az igényt is kielégítik. A teremben van egy szőnyeggel bélelt lelátó is, amely összekapcsolódik a teremmel. Az óra egy bizonyos pontján a tanulóknak szükségük lehet arra, hogy megmozduljanak, vagy ha például matematikából gyakorlati fizikai feladatokat kell elvégezniük - megtanulják megbecsülni a súlyt vagy a magasságot -, akkor erre is van hely. A változatos környezetben a tanár mozoghat, és lehet az az aktív, elkötelezett és inspiráló tanár, amilyennek ma véleményem szerint lennie kellene. A tanár szükség esetén könnyedén felülvizsgálhatja, meghallgathatja és bevonhatja a diákokat".
A tanteremhez egy szomszédos, egyéni munkára alkalmas helyiséget is kialakítottak, ezt a teret a könyvtári környezet ihlette a színek, a formák és a bútorok tekintetében. Ez a szoba akkor ideális, amikor a diák nyugodt és kényelmes környezetben szeretne a saját, csendben végezhető munkájára koncentrálni.
A projektben résztvevők reakciója remek volt:
"Folyamatosan dolgozunk az ilyen típusú együttműködéseken, és lehetőséget látunk arra, hogy részt vegyünk a jövő tanulási környezetének fejlesztésében. Számunkra Hebba tanári háttere fontos tényező volt ebben a projektben. Meggyőződésünk, hogy az új tanulási környezetek tervezésekor rendkívül fontos, hogy a fizikai környezetet már a korai szakaszban prioritásként kezeljük és gondosan megtervezzük. Ezáltal olyan belsőépítészeti megoldásokat hozhatunk létre, amelyek hosszú távon tartósak, és amelyek támogatják a diákokat, a munkatársakat és az intézmény egészét is. A Kinnarpsnál kifejlesztettük a Next Education® tanulási térelemzést, amely változatos eszközeivel támogatást nyújthat az új tanulási környezetek tervezésekor végzett fontos előkészítő munkában. Azáltal, hogy ezt kombinálni tudjuk a különböző bútorozási megoldások VR-ban történő tesztelésével, még nagyobb segítséget nyújthatunk az iskoláknak az új tanulási környezetek tervezésekor. "
A projekt a University of Arts, Crafts & Design diplomakiállításán teljesedett ki, ahol Hebba bemutatta diplomamunkáját a projektből készült filmfelvételek segítségével.
Anders Larsson, a Kinnarps AB tanulási térstratégája és Next Education® menedzsere így nyilatkozott:
"Folyamatosan dolgozunk az ilyen típusú együttműködéseken, és lehetőséget látunk arra, hogy részt vegyünk a jövő tanulási környezetének fejlesztésében. Számunkra Hebba tanári háttere fontos tényező volt ebben a projektben. Meggyőződésünk, hogy az új tanulási környezetek tervezésekor rendkívül fontos, hogy a fizikai környezetet már a korai szakaszban prioritásként kezeljük és gondosan megtervezzük. Ezáltal olyan belsőépítészeti megoldásokat hozhatunk létre, amelyek hosszú távon tartósak, és amelyek támogatják a diákokat, a munkatársakat és az intézmény egészét is. A Kinnarpsnál kifejlesztettük a Next Education® tanulási térelemzést, amely változatos eszközeivel támogatást nyújthat az új tanulási környezetek tervezésekor végzett fontos előkészítő munkában. Azáltal, hogy ezt kombinálni tudjuk a különböző bútorozási megoldások VR-ban történő tesztelésével, még nagyobb segítséget nyújthatunk az iskoláknak az új tanulási környezetek tervezésekor. "