Ügyfél:
Ludvika városában működő Hitachigymnasiet középiskola. A Hitachigymnasiet egy olyan csoport tagja, amelybe beletartozik még a västeråsi ABB-gymnasiet és a forsmarki Vattenfallgymnasiet középiskola, valamint a västeråsi Mälardalen Nemzetközi Iskola.
Helyszín:
Ludvika, Svédország
Tanulók száma:
105
Az alkalmazottak száma:
10-12
Építész:
Arqly
Belsőépítész:
BSK
Terület:
1631 m²
Átadás dátuma:
2023. január
Körkörös elrendezésű, moduláris Pio kanapéval kialakított természetes közösségi tér
A ludvikai Hiachigymnasiet célja, hogy vonzó műszaki programot kínáljon és a munka világába vezető hidat képezzen a diákok számára. „Fontos számunkra, hogy iskolánk belsőépítészeti kialakítása felnőtt környezetet sugározzon és igazi munkahely érzetét keltse, ugyanakkor pedig biztonságos és inspiráló tanulási környezetet kínáljon” – hangsúlyozza Inga Näslund, az iskola ügyvezető igazgatója.
Az üzleti világgal régóta szoros kapcsolatokat ápoló Hitachigynmasiet 2023 januárja óta a Hitachi Energy céggel közös terekben működik Ludvika városában. Ez a kapcsolódás jól jellemzi a cég vízióját és munkamódszerét, nem is beszélve a tanulási környezetről.
„Nem csupán egy egyszerű középiskola vagyunk, hanem olyan hidat is képezünk diákjaink számára, amely a felnőtt életbe és a munka világába vezet. Ez a fizikai környezetünk által is tükrözött vízió hozzájárul ahhoz, hogy vonzó programot kínáló iskolaként és inspiráló munkahelyként tekintsenek ránk.”
A tantermek ergonomikus Xpect székeinek rugalmas támlája lehetővé teszi a mikromozgásokat és akadályozza a mozdulatlan ülést. Ez a kialakítás nagyobb kényelmet biztosít, és segíti a hosszabb távú koncentrálást. Tovább növeli a rugalmasságot, hogy az Xpect székek könnyen rakásolhatók és az asztal szélére akaszthatók
Tanulási terek tartós Nilo székekkel, amelyek itt nagyobb rugalmasságot kínáló, görgős változatban láthatók. A kárpitozott bútorok és a szőnyeg javítja az akusztikus környezetet, és ezáltal megkönnyíti az összpontosítást
Ennek a víziónak a megvalósítása érdekében a tantermek inkább hagyományosnak mondható iskolai ülőbútorokat kaptak, míg a közös tereket a szabadabb stílus jellemzi. A munkahelyre emlékeztető, színes és kreatív termékek és terek támogatják a koncentrációt.
„A célunk az volt, hogy a különféle tanulási helyzeteknek, feladatoknak és egyéniségeknek megfelelő terekkel holisztikus élményt nyújtsunk. És nem utolsósorban nagy hangsúlyt fektettünk az ergonómiára az akusztika és a megvilágítás szempontjából, a diákok és a munkavállalók számára egyaránt” – mutat rá Inga Näslund.
A felnőttkorhoz közeledő diákok tanulási környezetének kialakítása különleges kihívást jelentett, amely innovatív gondolkodást tett szükségessé. A hagyományosnak mondható iskolai bútorokat az irodákra jellemző bútorokkal és megoldásokkal párosították. A projekt azonban a meglévő bútorok számba vételét is magában foglalta. Mivel a fenntarthatóság az iskola alapvető értékei közé tartozik, a Hitatchigymnasiet a környezeti és gazdasági fenntarthatóság jegyében minél nagyobb mértékű újrafelhasználásra törekedett.
„A Kinnarps csapata az összes bútorunkat végignézte. Különösen arra törekedtünk, hogy a belsőépítészeti megoldás vizuális és funkcionális elemei összekapcsolódjanak, és gondos tervezés révén sok bútorunkat sikerült megtartani. Az asztallapok és a kárpitok cseréjének köszönhetően a régi termékeink immár tökéletesen illeszkednek az új, holisztikus megoldásba.”
Az egyik csoportszoba az új iskolába gondosan integrált újrahasznosított bútorokkal van berendezve. Az Origo asztal új felső lapot, a Kinnarps egyik régebbi székmodellje új kárpitozást kapott
Fenntartható körkörösség. Az alul látható bélyegző arról tanúskodik, hogy a bútor már hosszú életet élt. Kiváló minőségüknek és a Kinnarps körkörös szolgáltatásainak köszönhetően azonban a régebbi bútoroktól sem kell feltétlenül megválni
A Hitachigymnasiet középiskola vízióját címszavakban a Teamwork, Realwork, Dreamwork (csapatmunka, igazi munka, álommunka) kifejezések írják le, amelyek a belső terek tervezésekor is sorvezetőként szolgáltak. A Teamwork az együttműködés feltételeinek megteremtéséről szól. Ennélfogva a közös tanulóterek a tevékenységekhez rugalmasan igazodó megoldásokkal rendelkeznek.
A Realwork a munka világának közelségére utal. Megvalósítása a tanulási környezetben munkahelyhez hasonló belsőépítészeti megoldással történt, a modern elemes ülőbútorokat is beleértve. A Dreamwork pedig arra az innovatív erőre és képzelőerőre vonatkozik, amelynek birtokában a diákok képesek lesznek szembenézni a holnap kihívásaival és hozzájárulni a fenntartható jövőhöz. Ez a megközelítés mutatkozik meg a népszerű diákkávézó dinamikus belsőépítészeti kialakításában és színvilágában.
„Ha hitelesek akarunk lenni, ha értékeinknek és márkánknak megfelelően akarunk élni, akkor víziónknak és fizikai környezetünknek összhangban kell lenniük egymással. Új belsőépítészeti megoldásunk nemcsak identitásunkat, hanem vonzerőnket is erősíti. Ez a környezet kedvező hatással van a diákok viselkedésére, és jó feltételeket biztosít tevékenységeinkhez.”