Az újonnan épült enköpingi Westerlundska középiskola diákjait nap mint nap egy olyan intézmény fogadja, ahol semmit sem bíztak a véletlenre. Martina Ericson programigazgató és Maria Johansson adminisztrációs vezető több éven át irányította a projektet, és mindent megtettek azért, hogy egy befogadó, kreatív és biztonságos oktatási környezetet hozzanak létre.
Valóban szükséges ennyire alaposnak lenni, ennyi mindennek utánanézni, minden döntést a gyakorlatban kipróbálni, illetve a diákokat és a személyzetet is ilyen korán bevonni a folyamatokba? Ha Martina Ericsont és Maria Johanssont kérdezi, a válasz egyértelmű. „Igen, ahhoz, hogy valóban jó legyen a végeredmény, egy új iskola építési folyamatának olyan hosszúnak és aprólékosan kidolgozottnak kell lennie, mint a miénk volt. Azzal, hogy tanulmányutakon vettünk részt, meghallgattuk a szakértőket, kipróbáltuk a bútorokat, és lehetőséget adtunk fiataljainknak és munkavállalóinknak, hogy elmondják véleményüket, a végeredmény sokkal jobb lett, mint amilyen máskülönben lett volna” – mondja Martina Ericson.
A hatalmas, nyitott előcsarnok rengeteg napfényt enged be, és az iskola három épületének központjaként működik.
Az iskola belső tereiben különböző megoldásokat találunk, amelyeket a különböző tevékenységek támogatása érdekében hoztak létre. A Decibel bárszék kissé magasabb ülésmagassága és a Nexus asztal természetessé teszi az ülő és az álló munkavégzés közötti váltást, így ösztönözve az aktív részvételt például a csoportmunkában.
Az iskola egész területén földszíneket alkalmaztak, hogy a diákok és a személyzet számára egyaránt nyugodt és harmonikus környezetet teremtsenek.
A régi Westerlundska középiskola az 1970-es években épült. Enköping község önkormányzata 2017-ben arra a megállapításra jutott, hogy az épület elérte hasznos élettartamának végét, és a felújítás gazdaságilag nem lenne fenntartható. Az új iskola tervezése 2020-ban kezdődött egy sor tanulmányúttal, workshoppal és egyéb tevékenységgel, amelyekbe minden érdekeltet bevontak, a White Arkitekter építészirodától kezdve, a Kinnarpson és a többi bútorbeszállítón át a tanárokig és a diákönkormányzatig. „Az ötleteket gyakorlatilag helyben, a régi iskolában próbáltuk ki. Építettünk például egy teszt osztálytermet, amelyben különböző beszállítóktól származó bútorokat, textil padlóburkolatot, tábla tapétát és különböző informatikai megoldásokat alkalmaztunk, hogy egy teljes tanéven át vizsgáljuk, mi működik a legjobban” – mondja Martina Ericson.
Az új középiskola közvetlenül a régi iskola mellett, Enköping központjához közel épült meg. Három, egymással összekapcsolt, favázas épületből és egy nagy, nyitott előcsarnokból áll, mely az iskola központjaként szolgáló könyvtár számára is helyet biztosít. A meleg és barátságos közösségi tér kialakításának elképzelése az akadálytalan rálátás, a természetes anyagok – mint a fa és a kő – valamint a földszínek alkalmazásával valósult meg. „A Kinnarps lakberendezési tárgyai jól kiegészítik az építészeti megoldásokat és hozzájárulnak a meglátni és támogatni kulcsszavakkal jellemezhető, befogadó tanulásról szóló oktatási elképzelésünkhöz. Nyugodt és semleges hatású környezetet szerettünk volna kialakítani, amely nem zavarja a diákokat és nem vált ki belőlük negatív érzéseket” – mondja Maria Johansson.
Martina Ericson, programigazgató, Westerlundska középiskola
Szoros kapcsolat alakult ki többek között a Kinnarps västeråsi csapatával is, ami Maria Johansson és Martina Ericson szerint felbecsülhetetlen segítséget jelentett a projekt számára. „Az együttműködés lehetővé tette számunkra, hogy a belső teret az esztétika, az ergonómia és az elhasználódás szempontjából is valós környezetben nézhessük meg és próbálhassuk ki. Emellett hihetetlenül sokat számított az is, hogy hasznosíthattuk a Kinnarps szakértelmét és más projektekből származó tapasztalatait” – mondja Maria Johansson.
Martina Ericson hozzáteszi: „Amikor ellátogattunk a Kinnarps bemutatótermébe, megbízható tényeken alapuló információkat és ötleteket kaptunk arról, hogy mi működik a legjobban az oktatási környezetekben. Ezáltal nemcsak fontos válaszokat kaptunk, hanem azt is megértettük, hogy milyen további kérdéseket kell feltennünk.”
Az egyik kihívást azon bútorok összegyűjtése jelentette, amelyek átvihetőek a régi helyiségekből az új iskolába és ott oly módon használhatóak fel újra, hogy problémamentesen illeszkedjenek az új belsőépítészeti megoldásokhoz. „A Kinnarps mindkét szempontot figyelembe véve olyan áttekinthető és kreatív tervezési javaslatokat dolgozott ki, amelyekben minden egyes elem egységes egészként illeszkedik egymáshoz. A színekkel, formákkal és anyagokkal kapcsolatos elképzeléseinket értelmezték, majd konkrét belsőépítészeti megoldássá alakították” – mondja Maria Johansson.
Az osztálytermekben található Origo asztalok természetes, hangelnyelő tulajdonságú marmoleum asztallapokkal vannak ellátva. Az asztalok oldalán elhelyezett akasztók egyszerűvé teszik a tanterem rendjének megőrzését. Az Xpect tantermi szék rugalmas háttámlája mozgásra ösztönöz, ami elősegíti a tanulók koncentrációjának fenntartását az órák alatt.
A Kinnarps-szal és a többi partnerrel folytatott megbeszélésekkel párhuzamosan a projekt olyan belső folyamatokon dolgozott, amelyek szintén hatással voltak a végeredményre. Ilyen például a mosdóhelyiségek kialakítása, amely fokozott biztonságot nyújt, és amely a diákok részvételével megtartott workshopok eredményein alapul. Megállapítást nyert többek között, hogy előnyös, ha a mosdóhelyiségeket olyan terület közelében helyezik el, ahol személyzet is elérhető. A használatnak könnyűnek kell lennie, miközben az ajtóknak rejtve kell maradniuk, hogy senki ne lássa, ki melyik mosdóhelyiséget választja.
Egy másik példa a bárasztalok iskolai étkezde ablakai mentén történő elhelyezése, amelyek egyrészt hozzájárulnak a hangulatos légkörhöz, másrészt olyan környezetet biztosítanak, ahová a diákok kényelmesen leülhetnek, ha egyedül szeretnének étkezni.
„Egy új középiskola nagy és jelentős beruházás, amely az egész közösség számára jelzi, hogy mely területeket tartjuk fontosnak a befektetések szempontjából a településen. Nyilvánvaló, hogy ezt a munkát alaposan és körültekintően kell elvégezni.”
A cél egy olyan iskolai étkezde kialakítása volt, amely sok ülőhellyel és kellemes, nyugodt légkörrel rendelkezik. Ennek érdekében hangulatosan elkülönülő ülőhelyekből álló kisebb területeket alakítottunk ki, többek között Asto asztalok és Lexie székek segítségével. Grow növénytartók elhelyezésével a természetet is a belső tér részévé tettük, ami egyrészt hozzájárul a jó akusztikus környezethez, másrészt térelválasztóként is funkcionál.
A nyugodt környezet megteremtése érdekében Monolite High kanapékat is alkalmaztunk, melyek magas háttámlái térelválasztóként szolgálnak, ahol az ebédet békésebb és csendesebb körülmények között lehet elfogyasztani.
Martina Ericson és Maria Johansson egyetértenek abban, hogy soha nem volt még ilyen jó az iskolai élet a Westerlundska középiskolában. Az új oktatási környezet nemcsak a munka- és tanulási körülményeket javította, hanem ahhoz is hozzájárult, hogy mind a személyzet tagjait, mind a diákokat jól eső büszkeség és jó közérzet töltse el. Egyértelműen látszik, hogy az iskola fejlesztésébe történt jelentős beruházás meghozta gyümölcsét.
Mi sem jellemezhetné jobban a kiemelt érdeklődést, minthogy az ünnepélyes megnyitóval egybekötött nyílt nap több mint 5000 látogatót vonzott. A pozitív visszajelzések azóta is rendszeresek – az iskolát továbbra is nagy érdeklődés és csodálat övezi, melynek jó példája, hogy rendszeresen érkeznek tanulmányútra más települések képviselői, hogy az új környezet és szemléletmód által inspirálódjanak.
A Westerlundska középiskola jóval több mint egy iskola: élettel teli találkozóhely az egész közösség számára. Az iskolát úgy tervezték, hogy éjjel-nappal elérhető és aktív legyen. Az aulát külső rendezvények, többek között előadások, koncertek és sporttáborok megtartására használják, ahol az osztálytermek tantermekként szolgálnak. Az iskolai étkezde kapui mások, például a nyugdíjasok előtt is nyitva állnak, így lehetőségük van rá, hogy ott ebédeljenek.
Ez a nyitott, befogadó filozófia az iskolát a közösség középpontjába helyezi, és erősíti a tanulók, a személyzet és a helyi lakosok közötti kapcsolatot. A Westerlundska középiskola így nemcsak oktatási helyszín, hanem a közösség és az együttműködés inspiráló színtere is.