Projekt: Estrid Ericson Iskola

ADATOK

Ügyfél:
Hjo település, Svédország
 
Tanulók száma:   
kb. 150
 
Évfolyamok:
2–7. (6–12 éves kor), valamint sajátos nevelési igényű tanulók iskolája
 
Tantestület mérete: 
25 fő (tanítók és asszisztensek)
 
Építész:
LINK Arkitektur
 
Méret: 
4090 m²
 
Szintek száma:
2
 
Átadás dátuma: 
2022. tavasz

A központi téma a fenntarthatóság, a mozgás és az irodalom

A Hjo új iskolája számára választott név magasra teszi a mércét. Estrid Ericson hjói lakosként alapította az 1920-as években a Svenskt Tenn belsőépítészeti céget. A jó dizájnnak az emberre gyakorolt pozitív hatásával kapcsolatos úttörő elképzelései az iskola belsőépítészeti megoldásait is jelentős mértékben befolyásolták. „Az embernek azonnal feltűnik, hogy a tanulók és munkatársaink milyen élvezettel töltik idejüket ebben a rugalmas, ösztönző és hosszú távon fenntartható környezetben – mutat rá Susanne Appelberg iskolaigazgató. 

Estrid Ericson forradalmi belsőépítészeti elképzeléseitől a korszerű oktatási terekkel szemben támasztott követelményekig rövidebb az út, mint gondolnánk. Lényegében a minőségbe, a kreativitásba, az egyediségbe, a funkcionalitásba és az esztétikába történő beruházásról van szó.

KI VOLT ESTRID ERICSON?

Estrid Ericson Hjo településen nevelkedett, Stockholmban járt egyetemre, majd egy ideig rajztanárként dolgozott szülőhelyén. 1924-ben megalapította a Svenskt Tenn céget, és Josef Frank tervezővel egy merőben új belsőépítészeti stílust alakított ki, melynek színeit, mintáit és formáit az elegancia, a melegség, a szépség és a funkcionalitás jellemzi.

Sikerült olyan tereket létrehoznunk, amelyek alaptémája az iskola vízióit tükrözi, és segít megvalósítani diákközpontú oktatási filozófiánkat. Nagy hangsúlyt fektettünk a belsőépítészet holisztikus megközelítésére, amely hozzájárult ahhoz, hogy megfeleljünk a minőségi követelményeinknek.

Susanne Appelberg iskolaigazgató

Az elejétől fogva

A Hjo külterületén, az erdő és a Hjo folyó völgye közelében található Estrid Ericson Iskola nagyszabású játszótérrel várja a gyerekeket. Mivel a település egy meglévő iskola bővítése helyett új iskola építése mellett döntött, lehetőség nyílt arra, hogy mindent alaposan végiggondoljanak, és – mint Susanne Appelberg fogalmazott – „az elejétől fogva mindent jól” csináljanak. „Ez hosszú folyamat volt, amelyet mindvégig a résztvevők közötti szoros együttműködés, valamint a tantestület támogatása és rendkívüli elkötelezettsége jellemzett. A Svenskt Tenntől kapott folyamatos bátorítás is fantasztikus és fontos volt számunkra” – hangsúlyozta.

Estrid Ericson hatása már a külső megjelenésen is szembetűnő: az építészeti kialakításon és az anyagválasztáson éppúgy, mint a külső környezet és a homlokzat különféle ikonikus, túlméretezett dizájnelemein – ilyen például a Svenskt Tenn klasszikus elefántja és nem kevésbé klasszikus alfa-ómega könyvtámasza.

Square_estridericsonskolan.jpg

Square_estridericsonskolan3.jpg

Fontos a holisztikus szemléletmód

Estrid Ericson szellemisége még inkább megmutatkozik a belső térben a lekerekített organikus alakok, klasszikus nyomatok, kellemes színek, tapintási élményt nyújtó anyagok, az időtálló stílus és a rugalmas belsőépítészeti funkciók formájában. Egyszerű és ízléses, ugyanakkor meleg és színes. Mindez azokra a modern kutatási eredményekre épül, hogy a fizikai környezet és annak kialakítása hogyan befolyásolja az emberek – esetünkben a tanulók és a munkatársak – közérzetét és teljesítményét.

„A Kinnarps már a projekt korai szakaszában bekapcsolódott a munkába egy olyan csoportban, amelyben az iskola vezetői és fejlesztői is jelen voltak. A vállalat képviselői később a tanárokkal is találkoztak, hogy meghallgassák észrevételeiket, elképzeléseiket” – meséli Susanne Appelberg, arra is rámutatva, hogy milyen jelentős szerepet játszott a projektben a Kinnarps az oktatási terek szakértőjeként, a legújabb kutatások támogatójaként és teljes körű megoldások szállítójaként.

A Kinnarps szemléletmódja rendkívül holisztikus. Ez a vállalat azonosulni tud az iskola előfeltételeivel, elemezni képes az igényeinket, és mindezek mellett a belsőépítészeti tervezés és a bútorok szakértője. A Kinnarps szavakba öntötte, amit gondoltunk, emellett pedig olyan javaslatokkal állt elő, amelyekhez magunk sosem jutottunk volna el.

Susanne Appelberg iskolaigazgató

A textilek terme állítható magasságot és ülésmélységet kínáló Xact székekkel van berendezve, amelyek minden tanulónak tökéletesen ergonomikus munkahelyzetet biztosítanak, testmérettől és kortól függetlenül.

Fenntarthatóság és mozgás

A belsőépítészeti munkát az Estrid Ericson Iskola kulcsszavai – a fenntarthatóság, a mozgás és az irodalom – is befolyásolták. A mozgás mint fogalom nemcsak az olyan termékekben tükröződik, mint a állítható magasságú asztalok, a különböző magasságú asztalok, a hintázó zsámolyok, a babzsákok és az ülőlabdák, hanem a könnyű, mozgatható bútorok kiválasztásában, valamint a belsőépítészet általános változatosságában és rugalmasságában is, a holisztikus ergonómiára összpontosítva. Az egész épületben megtalálhatók például a privát szférát biztosító térelválasztók és a szabályozható fényerejű világítás. „Ez is ahhoz kapcsolódik, amit a minőségről és a fenntartható költséghatékonyságról mondtam. Nem szabad elfelejtenünk, hogy tereknek és bútoroknak el kell viselniük azt, ahogyan a gyerekek használják őket, márpedig a gyerekeknek fizikailag aktívnak, elevennek kell lenniük” – hangsúlyozza Susanne Appelberg.

Többféle szempontból is vizsgáljuk a fenntarthatóságot. A legfontosabb, hogy az iskolák oktatási, szociális és fizikai szempontból egyaránt fenntarthatóak legyenek a tanulók és a munkatársak számára. Emellett gazdaságilag fenntartható belsőépítészetbe, azaz olyan, kiváló minőségű belső terekbe is beruházunk, amelyeket hosszú ideig használhatunk, amelyek ellenállnak az intenzív használatnak, és szükség esetén felújíthatók és felfrissíthetők.

Susanne Appelberg iskolaigazgató

Image_estridericsonskolan8.jpg

Image_estridericsonskolan9.jpg

Column var.1_estridericsonskolan2.jpg

Column var.1_estridericsonskolan3.jpg

Column var.1_estridericsonskolan5.jpg

Kíváncsi, hogy mit tehetünk az Ön iskolájáért?

Lépjen kapcsolatba velünk

Olvasás és irodalom

És végül, de nem utolsósorban – az irodalom. Az épület közepén kapott helyet az iskolai könyvtár – egy otthonos, olvasásra csábító hely, amelyet Estrid Ericson saját nappalija ihletett, ahol a könyvek szerves részét képezték a berendezésnek. A nyitott és barátságos, meleg zöld színek és fafelületek jellemezte könyvtár magas, elszeparáló háttámlák segítségével elkülönített, meghitt tereket és a különféle iskolai feladatok elvégzéséhez szükséges íróasztalokat is kínál.

„Azt hiszem, sosem láttam még ennél jobb iskolai könyvtárat. Nagyon büszkék vagyunk rá. Az elképzelés az volt, hogy ez legyen az iskola élő központja, olyan hely, amely természetes módon vonzza az embert, barátságos, inspiráló, ugyanakkor megnyugtató hatású” – magyarázza Susanne Appelberg.

A következőt is hozzáteszi: „Az Estrid Ericson név kötelez, de egyúttal rendkívüli mértékben inspirál is. Estrid Ericson sok szempontból példakép – nemcsak a belsőépítészet történetének megkerülhetetlen alakjaként, hanem egy olyan, bátor és erős nőként is, aki merte követni az álmait. Úgy hiszem, sikerült olyan oktatási teret létrehoznunk, amely az összes tanulónk felé ezt az üzenetet közvetíti.”