10 tipp a jobb tantermi akusztikáért

Tudtad, hogy az iskolai tanórák fele sötétben zajlik a tantermek hibás megvilágítása miatt? Vagy hogy az iskolai irodalomkönyvekből minden második oldal hiányzik? Na jó, valójában azért nem ilyen drámai a helyzet. Kivéve, ha a térhangzásról van szó, az iskolai akusztika terén már valóban van okunk ennyire drasztikusan fogalmazni!
A zaj hatására romlanak az iskolai eredmények
Bár az akusztika egy kissé elhanyagolt terület, azt mindenki tudja, hogy a zaj zavaró lehet. Kiterjedt kutatások vannak ezen a területen, amelyek azt mutatják, hogy a diákok kognitív képességeit nagyon negatívan befolyásolja a rossz akusztika. Ez röviden azt jelenti, hogy a zaj csökkenti a lehetőségeiket az információk befogadására és tudássá való feldolgozására. Ráadásul a fiatalok érzékenyebbek, mint a felnőttek, és nehezebben blokkolják a zavaró zajokat, ami különösen súlyossá teszi a helyzetet az iskolákban.
Az osztálytermek felében rossz az akusztika
Egyes tanulmányok szerint a vizsgált osztálytermek akár fele sem felel meg a jó akusztikára vonatkozó követelményeknek. Ezt a fejleményt gyakran tovább rontja, hogy az iskolák nem alkalmazkodnak az új oktatási formákhoz, mint például a kevésbé hagyományos, az osztály előtt zajló tanítás és az együttműködésen és a csoportokban történő aktív ismeretszerzésen alapuló, diákközpontúbb tevékenységek.
Nemcsak az zavaró, ha a tanár hangját elnyomja a zaj, mint a közvetlenül a hallásra irányuló auditív tanulási helyzetekben, hanem az olyan vizuális tevékenységeknél is, mint a táblázatok és ábrák olvasása vagy tanulmányozása. A zaj szabotálhatja a maximális tanulást.
Hosszú és rövid távú hatások
A rossz akusztika miatt a diákok agya annyi energiát fordít a zavaró zajok blokkolására, hogy kevés kognitív energia marad a tanulásra. És mivel az osztálytermek fele nem felel meg a jó akusztikához szükséges követelményeknek, gyakorlatilag a tanítás fele kárba vész.
Talán még aggasztóbb, hogy ennek azonnali és krónikus negatív hatása is van. Elég gondot jelent, hogy a gyermekek és fiatalok iskolai eredményeire negatív hatással van a nem megfelelő akusztika, hosszú távon a kognitív fejlődésüket is kedvezőtlenül befolyásolhatja.


A funkcionális akusztika kialakítása
Ennyit a rossz hírekről, ugyanis vannak jók is! Először is, nem arról van szó, hogy az osztálytermekben síri csendnek kell uralkodnia. Egy kis finom háttérzaj akár pozitív hatással is lehet. A hallásunk még mindig a természetben zajló élethez alkalmazkodik, amely soha nem teljesen csendes. Másodszor, az iskolákban viszonylag egyszerű eszközökkel is funkcionális akusztikai környezeteket és helyiségeket lehet létrehozni a különböző tevékenységekhez.
Természetesen a legjobb, ha már az iskolaépítés során átgondoljuk az akusztikát, például akusztikai szakértőket alkalmazva a folyamat korai szakaszában. Az akusztika azonban a meglévő épületekben is javítható.
A különböző típusú textíliák csökkenthetik a zajt és a zavaró hatásokat. A szőnyegek, függönyök és puha bútorok pozitív hatással vannak az akusztikai környezetre. Az asztallapok hangelnyelői, a székek lágy görgői és a halkan záródó fiókok és ajtók jó példák az egyszerű lépésekre. Mozgatható hangelnyelő paravánok segítségével ideiglenes csendes oázisok hozhatók létre a magas koncentrációjú egyéni munka vagy a projektalapú csoportmunka számára. Az igazán jó eredmények érdekében pedig fal- és mennyezeti paravánokat is bevethetünk.

A jó akusztika kifizetődő
Nem fog ez túl sokba kerülni? A rövid válasz: nem. Nem drágább jól csinálni a dolgokat, mint rosszul. Épp ellenkezőleg. Különösen, ha a tanulási előnyökkel összevetjük, és hosszú távú társadalmi-gazdasági perspektívából szemléljük.
Két svéd szakértő* még egy egyszerű számítást is készített a WHO számai alapján. Megvizsgálták a magas zajszint okozta tanulási zavarokra vonatkozó számokat. A számokat lefordították a kiesett tanítási időre, megszorozva a tanári fizetéssel, és arra a következtetésre jutottak, hogy a svéd iskolák rossz akusztikája évente körülbelül 1,4 milliárd svéd koronába kerül.
Tehát, ha visszatérünk a drámai összehasonlításhoz, amivel kezdtük, ha a világítás nem működne, vagy a könyvekből hiányoznának oldalak, akkor természetes lenne, hogy riadót fújunk és teszünk valamit. Nem kellene-e ugyanilyen természetesnek lennie annak is, hogy reagáljunk, ha az iskolák akusztikája rossz?
* Staffan Hygge, környezetpszichológia professzor emeritus és Robert Ljung, a Gävle University College adjunktusa.

"Az osztálytermi akusztika javításában gyakran az apró lépésekkel érhetjük el a legnagyobb fejlődést. Az olyan funkcionális megoldások, mint a halkan záródó fiókok és szekrények vagy a görgős székek hatékonyan tompítják a tanteremben napközben keletkező zavaró zajok nagy részét. Úgy tekintünk a jó hangszigetelésre, mint a tanárok és a diákok számára egyaránt jó munkakörnyezet megteremtésének alapvető fontosságú elemére."

1.
A görgőkön mozgatható, a csoportmunkát elválasztó paravánok segítenek csökkenteni a zavaró zajt, miközben rugalmasabb tanulási környezetet teremtenek.
2.
A hangelnyelő fali paravánok hatékonyan javítják az akusztikai környezetet.
3.
A hangelnyelő panelekkel ellátott asztalok csökkentik a zavaró (például a tollak kattintgatásából származó) zajokat az osztálytermekben. Az asztallap alá szerelt hangelnyelők felfogják és elnyelik az egész helyiségből származó zajokat, például a nyikorgó székekét is.
4.
A görgős székek és asztalok csökkentik az irritáló nyikorgó hangokat.
5.
A padlóra helyezett szőnyegek elsősorban a lépések és a bútorok által keltett zajokat csökkentik.
6.
A függönyök csökkentik a zajokat és lágyítják a helyiséget, miközben vizuálisan is kellemes hatást gyakorolnak.
7.
A puha bútorok nemcsak kényelmesebb ülést biztosítanak, hanem általános zajcsökkentő hatással is bírnak.
8.
A hangelnyelő mennyezetek csodát tesznek az akusztikával.
9.
A halkan záródó ajtók és fiókok csökkentik a csattanásokat az osztályteremben és összességében nyugtató hatásúak.
10.
A magas koncentrációt igénylő egyéni munka és a csoportmunka elkülönített helyiségei csökkentik a zajterhelést, és segítik a feladatra való összpontosítást.
Szeretnél többet megtudni arról, hogyan segíthetünk neked megteremteni az ideális akusztikai környezetet?
Vedd fel velünk a kapcsolatot!Kérd segítségünket!
Az első lépéstől az utolsóig.
Egy meghatározott terméket keresel? Személyre szabott megoldást szeretnél? Vagy egyszerűen csak jó lenne többet megtudni arról, hogyan tehetnénk hatékonyabbá a munkakörnyezetedet? Lépj velünk kapcsolatba!
